Učitelj
808 У ПАРИСКИМ ОСНОВНИМ ШКОЛАМА
части (соћеет 4ћоппецг). послови се у тој извршују овобитим старањем и брижљжвошћу, а то развија и подржава код деце осећање здравога суревновања. Ово осећање прелази и на учитеље; оно их приморава да неуморно пазе на каквоћу задатих послова; у овим се књижицама огледа, да не може боље бити, као на длану, настава са свима својим добрим и рђа-_ вим странама. Новим учитељима и учитељицама су ове књижице знатна потпора, јер их упознају са духом и правцем наставе у даној школи. У овим књижицама, је на послетку, огледало умнога живота у свакој школи, |
Настава је математике у париским школама, колико ја могу да проденим, заостала за наставом у народном језику и вештинама. Имала сам прилике походити часове математике у старијим и млађим разредима. И у једнима п у другима је било више збуњености и несигурних одговора више, него ли одговора тачних и сигурних.
Осећао се, а нарочито у старијим разредима, недостатак у размишљању, сасвим површно појимање, памћење речи је често замењивало свесно савлађењиване предмета. Учитељице су често казивале прво слово којим се почиње одговор. _ Одговори ученица изгледали су ми не баш сјајни, али опет зато ученице потпуно владају својим предметом, знају га, тако рећи, до ситнице, објашњења су пм тачна, збијена у мало речи у неколико сува пи апстрактна. Очигледност у математици допушта се само у материнским школама. Програм је из математике у основним школама Франпуским врло опширан: у старајем оделењу прелази се сва математика, а из геометрије израчунавање површина и обима. |
За матерним језиком и математиком у женским школама заузима · ручни рад, који се учи и много пи усрдно. Он се у париским школама предаје помоћу њених оригиналних метода. При настави у шивењу, на пример, учитељица нацрта кредом на табли сваки шав, који деда после копирају иглама шијући. На тај се начин усваја механизам израде различних швова, а после тога их деца почињу израђивати: на самој материји. Ради тога се деци дају комадићи платна или батиста, (према узрасту). Свакога се месеца прегледају и оверавају ручни радови; ученице одбирају боље и сортирају их у мале пакетиће, који се, везан лентицама голубије пли ружичасте боје, чувају у радничком орману разредном. У старијем одељку шију боље, кроје и т. Е ; На часовима цртања не дају деци готове прегледе. Ученице, свака за себе и по своме укусу — саставља цртање за ручне радове. Оне пзрађују тако зване стодшв зиг Је рарјег, цртеже на Хартији квадратној широким писаљкама. Учитељице их прво прегледају и исправе, па за тим их тек девојчице израђују на хартији, вуненој пили свиленој материји. Што су старија деца и виши разред, то су и сложенији цртежи.
Цртање је у париским основним школама тако лепо и дивно уређено. У школи имају за цртање нарочито удешене разреде, у којима су скамлије израђене амфитеатрално. У основним школама не допуштају