Učitelj

836 ЧИТАЊЕ

„Маргедак“ у свом 7 бр. донео је чланчић под горњим именом, који има, вредности да саопштимо нашим читаоцима, јер се у њему у кратко излаже на шта ваља обратити нарочиту пажњу при читању. Чланчић овај саопштио је, по „Зећх/еја. ГећгеглеЊипе“-у, познати нам брат М. Кобали, који као вредна челица прибиреину „Напр.“ износи многе разноврсне ваљане ствари. У поменутом чланку вели се:

_._Лепо читање остаје вазда урес образовања, што га школа, даје | својим васлитаницима. То је угодна вежба, које морално унапређује. Већ наши старци су то искусили и знали, да деца сурове ћуди, тврђа срца изражавају то неугодним гласом код читања. Пође ли учитељу за руком да тај оштри и непријатни глас умекша, тим је већ постигао морални успех.

Зар није да људи благе нарави нежним гласом читају 2 Глас им пријатно звони из блага срца. Тај нежни глас казује њихову унутрашњост.

Поменути швајцарски учитељски лист наводи 8 тачака на које треба пазити при читању и то: ;

1. Очи нека су ти код читања брже, а говор лакши. Најпре очи па онда уста, Ко на то не пази он не може лепо читати. То не вреди само при прелазу с реда на ред, ни са алинеје на алинеју већ је то опште правило за лепо читање.

9. Подлога твоме читању нека је дубљи и блажи глас, а од овога лакше пређеш на виши глас, кад то буде требало учинити према смислу реченица. Дубљи глас код читања и радије се слуша. Виљем Јордан прича како му је код рецитатива једне песме баш дубљи глас помогао до сјајног успеха. За учитеља је то одиста кисела јабука , да своје ученике на то навикне код читања, али мора загристи у њу, ако хоће да му деца лепо читају. То је тешко, али доследан учитељ мора у том успети.

3. Сваку реченицу или одсек треба прочитати истим гласом, а следећу реченицу или одсек, ваља опет почети дубљим гласом. По гласу. мора слушатељ познати да је довршена реченица или одсек. То електризује слушатеља.

4. Уз глас нека слушатељ зна и по паузи да је читалац прешао на другу реченицу или одсек.

5, У реченици ваља подмет и прирок изговорити оним гласом, који најближе индивидуализује особу подметом казану и значење прироково.

6. Ако је реченица тако дугачка, да је не можеш изговорити, стани _ "пред хегтђша о игла.

7. Треба ли да се већ нагласком прве речи, н. пр. код лирских песама,

постигне то, да читање угодно утиче ча слушатеље и онда не треба, читати . наслов, он смета утицању. =