Učitelj

872 ЈАВНА ГОВОРНИЦА

Неке пак тужбе треба извиђати и расправљати у засебној соби. Ово ваља чиниту за ствари, које не би требало да, чују сва деца.

Ну, и у једном и у другом случају ваља избегавати нарочите дане примања жалби и одбрана. То се већ зна зашто. И у једномиу другом. случају покушати и питати неколико ђака : да л' је правично изречена пресуда

Одговор на 17 питања.

Разуме се да су учитељу пуне руке посла. Поред предмета које има по програму да савлада, има још силу неких ствари које нски држе да су ситнице. Али за онога који се зове учитељ у пуном смислу — нису ситнице него крупнице, А

Ето и ово 17 питање: „Треба, ли постављати редаре у шк. и ван ње% — повлачи собом велико размишљање и опширан говор. Али, ред _ је бити што краћи.

Ја мислим да те редаре — тако рећи учитељеве помоћнике, не треба | постављати. Ево разлога: Тим редарима прави се код деце нека мала су-. јета, и грабеж ко да се видним знацима боље покаже, како је он вредан и промућуран.:) А кад учит. прати његове кораке, у служби редара, видеће, да редар на више места квари ред, изазива, ученике на несташлук у школи и ван ње. Више пута учини пресију над слабим од себе, да га овај не сме да тужи ни за јаку повреду, коју му учини који одрасли редар. Зато ја редаре никад нисам имо, а видео сам шта вреде редари у других наставника. Гледао сам једне редаре код неких учитеља — па комотно ученике шамаришу; притискују их да клече; бележе у казнени списак; слишавају из уџбеника ит. д. Ду пузу и ван школе, чак их паморагају да их неки носе !! у

Јес, редари злоупотребљује своју дужност и чим спази учитеља они. забуше, те овај не види све. — А колико њих страда док то учитељ спази, и док се нађе неки куражни дечко па све учитељу испричад Мислим да | не ваља та установа редарство. То је слично с негдашњим „цензорством“ Зар непажљиви родитељи остављају дружељубље деце са слугама и “и шкињама; а ми учитељима да пренесемо на неке цензоре, редаре, и др.2

а се, да је учит. свуда и на сваком месту са својим ученицима, а онде где случајно није учит., треба да су деца обавештена па да се крећу достојанствено, као да је ту и учитељ. Слепац тражи да иде поред ограде а окат се обучава да друкче ходи. И ја као дугогодишњи учитељ признајем учитељу велику тешкоћу; признајем да се више пута од љутине ручати не може; признајем да деца доносе лоше кућевно васпитање; да, су ' програми млого ошширни и да су оцене оштре сабље; све ја то признајем, да јесте тако; али опет ваља баталити редарства па сами сложно на посао.

ђ) Види напред у чланку (У париским школама», како Французи изазивају утакмицу, Од које се писац овде боји. — Ур.