Učitelj

КАКО ЋЕШ САСТАВИТИ РАСПОРЕД

А НЕПОДЕЉЕНУ ЧЕТВОРО-РАЗРЕДНУ ОбН. ШНОЛУ

о

(13 ЈЕДНОГ ПИСМА.)

Драги Милане!

Знао сам да си вредан и за свој посао марљив, али нисам знао да сп тако неетрпељив! Тек пре неки дан добих од тебе писмо у ком ми јављаш да си стигао у своје „место опредељења“, описујеш ми твоје путовање и то место, и велиш да си од претходника примио сву децу

у школи, па си већ почео и да радиш у школи, — а ланас ево добих од тебе и друго писмо у ком ме, као „новајлија“, питаш као старијег и искуснијег учитеља — шта Ке џ нако ћеш да радиле у тиколи, пи како

Кеш, с народом, јер у школи, велиш, чисто не умеш да се обрнеш 2 у народу не знаш шта да радиш и како да поступаш с људима па да им будеш добар и да их задобијеш.

И ако је, Милане, ово питање тако опширно да би се о њему могла и читава књига написати, опет ве, с драге воље, примам да ти на њ одговорим и поуке дам, јер сам то и дужан учинити као твој пријатељ и старији д уг. Али има још нешто што ми даје вољу, или боље рећи наморава ме, да ти пишем, а то је — што видим да си потпуно појмио дужност и удогу учитеља, и видим да си одан учитељоком нозиву, што ти само на похвалу служи. Јер само тако, а никако друкче не може се разумети оно твоје задобијање народа, него да ћеш да буден прави народни учитељ у сваком погледу. Из овога видим да воли: свој народ, своју околину, тако да си рад да му помогнош у свему, и хтео би, чисто да га усрећиш!! То је лепо Милане, само немој се одмах охладити; а нећеш охладнети ако знаш да у свету не иде баш све глатко! Пре него што пређем на главно питање, да ти кажем неколико претходних мисли.

По ужурбаности која се из самог писма види, чини ми се, да си се мало уплашио, збунио, па чак и онеспокојио! Чисто си као у неком грозничавом стању! Тако ти је то и самном било у почетку! Знаш... „Сваки је почетак тежак“. Не бој се, неће то тако увек бити. После месец дана већ ће бити лакше. Ту ти је сад најбоља прилика, да видиш разлику између теорије п практике. Ти сигурно знаш сва она, правила, из Методика о раду у школи, па ти је опет то мало. Видиш, и ако ти је школа дала „тапију“ о твојој спреми, опет није довољно осигурала,

з