Učitelj
200 ОБУЧАВАЊЕ СЛЕПИХ И ГЛУВО-НЕМИХ
вима. 8) Шивење по артији. 4) Раздвајање разног семења од жита: овса, шшенице, јечма, пиринча ; а тако исто граха, (пасуља) боба ит.д. 5) Плетење гајтана. 6) Плетење чарапа на шиљку. 7) Прављење зграда од дрвених коцкица. 8) Радови од правих облица и савијених дрваца, 9) Мешење од глине — за развијање мишића на претима.
Према успесима, слепа деца. занимају се у исто време разним радњама: једни, на пример, нижу куглице на конац, други раздвајају семена, трећи шију по дасци, и т. д. На столу стоје куглице, конци, игле, и тањирићи _ са семењем и т.д. Слепи раде ћутећи. Узевши иглу с концем слепи ниже куглице. Он напипа на куглици рупицу и сам удева у њу конац, Учитељица обилази сто идући за радницима. Куглице се дају из почетка веће, а после сте мање и мање; конац се с почетка удева кроз куглицу помоћу игле, а после без игле. Продужавајући то вежбање из дана у дан, слепи на послетку достигну тако савршенство да сами удевају конац, у телу. Ево како једна слепа девојчица удева у конац иглу. Држећи уши од игле у левој руци она је десетпута удевала конац у уши, али никако није могла уденути. Но као што трудољуљиви и вредни мрав не уступа ни пред којим препрекама, тако и слепа девојчица, после неизмерних напора на послетку уденула је конац у иклу,
У приправном разреду осећај пипања толико се изоштри да је могуће приступити читању и писању, чиме се поглавито и занимају у идућем разреду. Обука читању почиње се с раздвајањем речи. За тим слепа деца почињу разликовати речи од самих предмета узимајући дотични предмет у руке да сазнају о њему оно што се питањем може сазнати. После, речи раздвајају на слогове и гласове. Кад слепа деца добију појам о раздвојеним гласовима речи, дају им у руке слова да их опипају, а не пишу их на артији, као што се то чини за обичну децу.
Као што се зна, за слепе је удешена особита система е тачкама за писање и штампу књига, названа, по имену њеног творца, системом или азбуком Браиљевом. Она је постала 1829 год Измислиоју је Француски слепац Луј Браиљ бив. васпитач пареског завода слепих. У Паризу Браиљу је подигнут споменик, на коме је овај знаменити учитељ насликан заједно са својим учеником, такође слепцем, кога је он изучио читати и писати по тој новој методи.
У садашње време ова система Браиљова, измењена међународним конгресом учитеља и васпитача слепих у 1818 год. распрострањена је по свој Западној Европи и пренета је у Русију. У Енглеској тачканим словима наштампано је 20.000 егземплара књиге за слепе.
За основу система Браиљевог узето је шест тачака распоређених у облику правог четвороугаоника.