Učitelj

ПАРАПЕЉЊЕ НАЈВАЖНИЈА ПЕДАГОШКА ВРЛИНА“ –б—

Није ни мало ретка појава, да се и у вишим разредима школским "налази на поједине ученике, који извесне наставне елементе не схва_ћају, и ако се они услед концентричног плана учења, из године у го_дину понављају. Ово се односи не само изузетно на неспособне ученике, него и на нормално даровите, п на сваки начин је достојно психолошке "пажње. Не треба мислити, да је овоме узрок оскудна настава у нижим

разредима основних школа. Не, ко је само довољно упознат са психолошким приликама дечје душе, лако ће умети ово да објасни. Опште позната

_је ствар, да су способности људске различне, али се о томе не мисли 5 , ) ,

правилно и односно практичне школске наставе и каквим се среством ваља послужити, па да се сва нормално способна деца једнога разреда, _ једном наставном циљу упуте, те да се доцније настава у својим ступњима сигурно и постојано може продужити. Осврнимо се само на рачунеку наставу у основној школи. Има ученика, који из 4—5 очигледних примера теоријску наставу схвате и усвоје. Ако им се н пр. објасни са - куглицама, штапићима или прстима, да су Фи 0 = 9, онда се они очигледно уверавају: да 4 и вазда морају износити 9. Други ученици на против не могу то да схвате и појме и сатри пут већим бројем таквих "примера. Из тога излази, да је образовање јасне увиђавности и сигурног познавања код неких ученика врло лако, код других пак то се постиже само великим трудом и временом. Психологија, својом науком о утисцима услед душевних надражаја, добро објашњава ову појаву. По њој, наше преставе постају у толико јасније и )азговетније, у колико се дубље и јаче такви утисци у души развијају, што опет зависи од првобитне душевне подобности, од јачине утиска и честог понављања _једноликих утисака. По томе и слаб само надражај код даровитих уче“ ника оставља сразмерно снажан утисак, докле код неспособних или баш и слабоумних и најјачи надражај слабог је дејства. Ну пошто сад школа не може потпуно да измени природну особину дечје душе, нити је у стању, да своју наставу удешава према особеној снази сваког поједи-

#) Студија окруж. школеког инспектора Едуарда Сигерта у Хицингу (Беч). 1891 год.