Učitelj

ој МАХНЕ У ВАСПИТАЊУ

на лицу болест.) Завист се може ублажити, кад се хигијенским и васпитним, мерама ојача карактер, Алибер вели: «завист је обично наслеђе слабости; она ниче увек из неспособности човекове, да. се изравна, са онима, на које би хтео да се угледа, она је по"следица оног једа које осећамо кад видимо туђе добро или незадовољства, које осећамо кад погледамо на красне особине, којима је природа одарила нашег супарника. Ова је страст „неки вид покварене утакмице, и ако је нераздвојна од наше "моралне конституције, изгледа као да она нема никакве котрисне цељи у животу, јер нити крепи силе, нити умножава "срества за опстанак »

Себичност. Ова махна се развија из љубави према самом "себи. која је донекле природна и оправдана, али кад она пређе "преко граница, преко којих се поремећава природна равнотежа, "општих интереса, постаје опасна по морални животу опште.

Да би себичност остала у природним границама нужно је "пре свега не ценити преко мере материјална добра и што је више могуће џробудити милосрђе и учити свет да добро чини за то што је оно добро. А то је могуће постићи само подесним васпитањем и образовањем нарави у породици и школи ти ван ње.

Суревњивост. Овај је појам више пута меша са другим појмовима а често се и код појединих васпитача намерно зло"употребљује. Суревњивост се најчешће рађа у школама, где се "васпитаници један с другим утркују за материјалну и моралну награду. Тисо доказује да суревњивост код деце проузрокује

мршавост и има хрђав уплив на хроничне болести. «Сваки дан

-се — вели он — може видети како суревњивих живахност "опада, кожа губи свежу боју, варење постаје слабије а живци _раздраживљији» Рошфукол зове саревњивост највећим злом Ми „држимо да оно може и корисних последица дати, само кад би се код разумног васпитача рационално дала употребити.

"такво дете има по могућности сваки дан испитивати, прописе и остале зад тке тачно

му прегледати. 7.) Ако је тако дете престарело предложити министру да се ослободи. Пиротеки учит. збор расправљао је 1888 г. тему: „где је узрок моралној оску- |

дици наших ученика“ 2 ит. дД.

#%) Овидије је лепо насликао лице завидљивца, а та нам слика покавује да завист "иде упоредо не само са телесним слабостима. него да им је она шта више њен весник.

Па У

5