Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРМЕДБЕ 5 859

ПА

Па како стоји у том погледу земљописна настава у нашој

основној школи 2

На то ће нам питање најбоље и најтачније одговорити примери, узети на испитима, из овога предмета у основној школи. Али, из велике масе таких примера, које сам записао на самим испитима, ја ћу овде -— а тако ће бити и код осталих предмета

_— одабрати и навести само оне, који су понајзгоднији. да верно

окарактеришу дух и правац земљописне наставе у већини или.

бар у млогим натим основним школама,

Ивостављам дакле, све оно, што је изузетно, ретко. неравно, па изводим само оно, што сам запазио и записао у већини или у млогим школама, код млогих наставника-ца, те се може назвати општим недостатком у предавању овога предмета.

Ради боље прегледности излагања садањег стања наставе из овога предмета, а и због методичких примедаба ва то, добро ће бити, да се и једно п друго изнесе за сваки разред посебице.

1. разред

Још Коменски је изрекао начело, да свако дете још у родитељској кући, пре него што пође у школу, почиње учити „све науке“, те, према томе, основна школа нигдо но почиње испрва, но свуда само даље развија, продужава, оно знање, оне клице, које свако дете доноси у школу. Још он је утврдио оно нео-

спорно правило, да онако упоредно и непрекидно „учење“ за-

хтева бама природа детиња. С тога он и захтева од“ школе, да ова, од првога дана, кад у њу ступи дете, па до онога тренутка, кад оно из ње образовано и научено изађе, упоредо даје све врсте знања, „те да се све душевне способности упоредо развијају“. Тако захтева, по њему природна поступност и душевна свестраност у развитку детета. И овај ђенијални словекеки великан у педагогици, тако темељно и разговетно у својој Дидактици изложио, да данас ни најбољи педагог није у стању ништа пи да им дода, нити шта да одузме од њих.

Међу тим, наш „Наставни Програм“ за нижу осн. школу, као да је у земљопису одетупио од овога начела, баш у 1: разреду; јер се у овом разреду ништа из овога предмета не узима, те се он почиње тек у друтом разреду, где су мноте ствари узете, којима би згодније место било у првом разреду. Тада би ученици још у [. р. добили припреме за све оно, што је сад узето у П. р., те би онда било веће могућности, да све потпуно методички сврши све, што би остало за овај разред. У

толико би ово било оправданије и корисније, што се. овим по-

лаже темељ у П. р. не само целој доцнијој земљопивној настави, но и млогим другим предметима.