Učitelj

НАРОДНО ОБРАЗОВАЊЕ У ФРАНЦУСКОЈ 4387

Сваки Француз мора знати свој земаљски Устав, а брига и о томе спада у задатак народних школа, ну и у посведневноме практичноме животу а и у разговорима њихових старијих. народни се подмадак често сусреће с оним о чему мујеу школи говорено. Сем тога школа не пропушта ни једну прилику а да ученицима не улије таква грађанска осећања, која, у ученику мало по мало поништавају његова индивидуална. осећања, и угушују у њему сваку тежњу за задовољавање његових личних интереса, а привикавају га да свагда опште националне интересе претпоставља својим личним интересима. То се најбоље огледа у многим ученичким задацима. Ради примера. изнећемо ево један такав писмени задатак ђачки из средњега курса са примедбама учитељевим, који нам је дошао до руку:

Рекрути.

Ђачки рад. Утитељеве примедбе

Рекрути, то су младићи који су позвани да вуку

коцку. Какву коцку :

Они устану рано да се опреме за пут и у 8 сати седну на кола да оду на одређено место.

Кмет и рођаци одведу их на одређено место, да би, кад се отуд врате донели вест о њима.

Кмет по дужности мора да путује с њима и да их одведе.

Младићи треба, да се радују што су узети за војску, јер је то знак да су добри, пошто се у војску не узи-

Извештај долази доцније.

мају само слаби и сакати. Неки су од њих радосни а неки жалосни.

За што да буду жалосни : Зар не треба сваки да је радосан:; Зар војничка служба није дужност свакога. доброга Француза, коју он треба радо и с вољом да. испуњава :