Učitelj
МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 52
множавању дотичне биљке. говориће се онда, кад то ученици могу посматрати. И рад других особина свака се биљка мора више пута преко године. а у разна годишња времена, посматрати, те ће ученици потпуно упознати једну биљк/ тек на. крају године (школске). На исту биљку учитељ ће се морати. враћати неколико пута преко године. |
Пошто се сврши део опис у одељцима, како је речено, онда га треба понављати у целини дотле, докле се учитељ не увери, да сви ђаци то знају и умеју лепо казати.
Тек пошто се овако упозна. једна биљка посматрањем, треба показати осушену (пресовану) биљку или њене деловеп слаку. Зашто ово треба чинити, а нарочито зашто ће се слика показивати, то ћемо казати после, кад буде говора о упознавању животиња у овоме разреду. На слици ће ученици описи. вати исто онако целу биљку, као што су и пре радили, посматрајући је у истини, али после тога ће је описивати и без слике“ «напамет». И кад и овако сви добро знају, онда се тек може ићи даље.
Ако у читанци има какав чланчић или песмица о упознатој биљци. онда ће се то читати и певати, пошто се овако потпуно упозва та биљка. НЕ |
На првој биљци биће много нових назива и особина биљних, које ученици треба да запамте, те се ту морају много дуже задржати, но код осталих биљака, које ће доцније учити. Али у толико ће се брже и лакше: остале упознати, у колико се боље и потпуније упозна прва. При упознавању друге биљке већ се узима у помоћ оно, што је научено на првој биљци : називе појединих особина већ знају, а да би те особине и на другој биљци боље запазили, упоређују их о особинама. прве биљке и т. д.
Чим се две биљке упознаду, одмах се и упоређују, сравњују т. ј. ученици треба да запазе све сличности и разлике између њих, и да то лепо и разумљиво опишу. То бива, опет, посматрањем обеју онако, као и кад се посебице упознају. То треба да се изврши оним истим редом и у свима особинама, којима је посебице о свакој биљци говорено и посматрано : најпре се упореде спољне чулне особине: величина, боја, делови, облик, све особине појединих делова, па онда храњење, цветање. плод, размножавање, употреба, корист, штета и тд. — И ово ће се имати на уму, да је лакше упоређивати биљке, које се више разликују, но оне између којих су разлике ситне“ п' малобројне: лакше је употребити љубичицу и јабуку. но јабуку п крушку итд. Зато ће се и при упозлавању и при упо--