Učitelj
ТЕЛЕСНА ВЕЖБАЊА . . 557
Школе су те већином приватне установе, основане с огромним капиталима; учење је у њима скупо, али зато оне имају нама сасвим необичан тип, установе, које збиља стварају људе. Овде није, као код нас, да се прође известан курс с ученицима, већ се васпптавају п образују ученици посредством извесног курса.
Пре свега, за телесна вежбања пма нарочито уређених места: локал удешен за игре (рјаугјотипд), по неки пут читава здања, нешто налик на, старогрчку гимназију, с местима одређеним за игре с малим мачем (гаке ће тоот) са собом за играње билпјара (тамо где има доста п одраслих ученика), за пресвлачење п уживање, засебне радионице за стругање и др Често имају и гимнастичке сале, са свима обичним п код нас усвојеним апаратима. а Е
Као углед односно тога, како је време подељено на занимања, може послужити распоред у Кебћез СоПете у Единбургу, пнтернату за опште образовање, у коме има око 200 липа. Ученици устају у 2, часова, и тада су дужни не само да се умију, већ цело тело да окупају; старији ради тога пмају каде у својим собама. Од 7—8 часова прва лекција; за. тим служба у капели, п по том доручак, који се састоји из леба с ма слом, кришке сланине, јајца, рибе. После тога наступају лекције из лојединих предмета до 1 сата Спољашњи облици предавања имају своје особености; тако ученици иду не у свој разред, већ у аудпторију овог пили оног наставника, која је специјално удешена за предавање дотичног предмета. Разред се распореди у облику амфитеатра Ученици мењају места. У 19, час ручак, после чега се ученици преоблаче у Фланелско одело, п време до 6 часова одређено је за игре, при чему се бирају судије, који решавају ко је победио. У 6 часова вечерњи чај; од 77, до 9 спремање за лекције; у 9 часова вечера. ,
Има и друкчијих распореда, н. пр. устају 6',„; од 7',—8', лекција; од 9 – 9 доручак; после лекције до 12; од 127, до 1"), игра с мачем; у 2 часа ручак. После ручка од 3–4 цртање п музика; од 4-6 лекције. У 6', чај; до9', још једна лекција; у 10 лежу п спавају. Два пут преко недеље занимања се свршују у 12 часова, и ученици излазе у шетњу ван вароши. Занимања у радионицама имају везе са школом; ту н. пр. ученици израђују по неке препарате за опите из физике, предмете потребне за учпонице и др.
Вежбања по команди такође пмају места, пма више, један пут недељно школски добровољци иду на војно учење. Праву гимнастику предају учитељи, п често се она одређује за казну, одузимајући у том елучају игру, задовољство, али не п кретање. Награде и подстицања, такође су оригинални: боље ученике, који су се одликовали у течају једне недеље, на крају исте позивају код директора на вечерњу забаву; програм забаве одговара васпитној цељи; облак потетицања развија самољубље.
УЧИТЕЉ у 37