Učitelj
570 ПСИХОЛОГИЈА ДЕЧИЈИХ ИГАРА |
разним средствима развићу дечје пасивне стране: нукајући, занимајући и забављајући дете. Нукати и занимати дете значи стварати му пријатне утиске на органе спољних осећаја. Звонити звопцетом, показивати слике са јаснијим бојама, вршити пред очима дечјим какве покрете, давати му да 5 Држи разне предмете, пробати укус, мирисати — све то значи нукати и занимати дете, да предмет забаве могу служити предмети и појаве природне, ствари из домаћег живота, играчке Пошто се суштина з'баве састоји у пријатним утисцима на органе спољних осећања, то забаве могу бити класиФиковане по органима спољних осећања.Забаве осећања, састо„јаће се у пријатном дражењу дечје коже меким и топлим предметима, у глађењу делова тела, у пољупцима и т. д.; забаве мускулног осећања састојаће се у ношењу детета на рукама. љуљању, подизању на више,
доцније у клизању и т д.; забаве слуха — у слушању разних природних | звукова, гласова, у наслађавању звецкањем кључева, звечака, пиштаљки, "музикалних звуцима и т д.; забаве вида — у бојеним стварима, сликама,
покретима и т. д. У свима оваковим случајевима дете је пасивно, оно прима „разне утиске, но само не ради ништа и, може бити, по своме узрасту и није у стању да што ради. Одрасли морају непрестано забављати мало дете, „јер оно само не може да се забавља Ако одрасли престану да забављају децу, онда је деци врло досадно. У кратко, мало је дете већином пасивно "биће у рукама одраслих.
Утицај забаве на дете условљава се, пре свега, силом утиска, који производи забава на органе спољних осећаја Мање и више обојена ствар имаће неједпак утисак на дете, при свима осталим подједнаким особинама, и пружиће му веће или мање задовољство. Треба избегавати одвећ јаке ј утиске, јер они могу лако да изазову осеђаје страха, да шкоде органима и у опште, у место задовољства, да нанесу страдање. Други услов за ути-
"цај забавних предмета састоји се у једновременом, пријатном дражењу, не „једнога, већ неколико органа спољних осећаја, У играчки је, на пример, лако спојити пријатан облик за око и пријатан звук, који даје играчка. „Ко жели да боље забави дете, тај мора утицати на неколико органа.
У каквој се мери примају утисци, по томе се развија психички жи"вот детињи, богати се памћење, поничу осећања компликованијег поретка ит. д Забаве, које утичу само на спољне осећаје, по мало губе део „своје лепоте у детињим очима и престају да га задовољавају. Тада, да "би се дете забавило, да би се привукла његова пажња, треба пријатнијим · "начином утицати, не само на његове спољне осећаје, но и на памћење, будити осећаје, изазивати лакше облике умпога рада. Такав нови облик а · забаве! може се назвати занижањем, Занимања ће бити пријатнија, и при: мамљивија, ако њихов утицај буде живљи и разноврснији, т. ј. ако она у _ једно исто време буду лако им пријатно забављала осећања, и памћење, и „мишљење и ако буду утицала на органе спољних осећаја.