Učitelj
МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 62
наглашавати оне, које имају индустриске важности, и казати бар најважније зашта се и како употребљују. Млоге ствари од. тога узеће се само зато, да направе земљописну наставу најзанимљивијом Све претходно стоји у тесној узрочној свези е целим душевним и телесним људским животом Оно управо ствара и модификује човеков живот. Сад и у такој узрочној вези треба. ученици да упознаду становништво и његов живот на дотичном земљишту. Али не онако, као што се то сад ради: „по Ре цама се занимају људи земљорадњом, а по брдима сточарством“, па на млогим местима ученици разумеду, као да они по брдима никад не ударе мотиком, а они по равницама немају ни вола, ни овце. И још на понеким местима ученици не знаду чак ни шта значи оно „занимају се“, јер су то просто набубали напамет, без икака разумевања и мишљења.
Једно да би цела земљописна настава била разумљивија, занимљивија и потпунија, а друго — ово је још важније да би се у омладине развијала национална свести љубав према своме народу, неизоставно је. нужно, да ученици упознаду, упоредо са земљиштем, и цео карактер и живот становништва у свима крајевима Србије. Нужно је, дакле, да ученици упознаду све тељесне ш душевне особине становништва на, сваком парчету земље, које науче. О томе ће се говорити, пошто се сврши о. земљишту, климату и природним производима, а доводиће се и објашњавати у узрочној вези са тим. Ту спада не само занимање, као што се сад скоро у свима школама разуме и ради, но и цео остали живот: на првом месту говор. па онда обичаји, кошње трана, станови, игре, песме тразноверице, дружевност, задруге, бачијање итд; телесни развитак: раст, стас, снага, телесна умешност, окретност и на приљежање, здравље и здравствени услови. ~
Да и ово треба да се предаје очигледно, и по себи се разуме. Али каког Ученици треба, истина, да пропутују бар један део своје отаџбине, и на томе ће сваки учитељ и патриота. радити Али опет зато, не може се захтевати, да ђаци основне школе пропутују целу Србију унакрет, и још да се у сваком крају толико задрже, колико им је потребно да сами то све упознаду на месту. Нека то учине сами наставници свију школа. и сви остали чиновници, па је доста. Ученицима осн. школе биће сасвим довољно и оно, што се и без тако дугих путовања. може научити, помоћу других ерестава.
Тако да би ученици упознали говор у појединим крајевима Србије, " најбоље је и управо једино срество, да они тај. говор чују. У. сваком школском месту наћи. ће се или проћи.