Učitelj
688 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ:
· смо твоји, а еб осталим народом чини шта знаш“, ца онда му опиши све оне патње по киши и снегу, по цичи и жези, од
глади и жеђи, од умора и неспавања, што су их они годинама.
подносили, борећи се, не за себе, но за слободу свога народа. И сами ђаци ће после тога умети извести зашто ву ти људи онако јуначки борили и све те невоље подносили, И сад остаје само да се то похвали, уздигне, престави, као племенито и лепо. што воле и Боги људи [ту је згода, да ве ученицима, објасни појам „себичност“ј
Исто тако треба у сваком животопису нарочито истицати и наглашавати и друге врлине, уздизати их, похваљивати и као
узоре ђацима износити, те изазивати љубав и тежњу у учени-
цима за стварањем таких врлина и код себе. Тиме ће се учеНици навикавати и васпитавати, да цене и уБажавају туђе заслуге и врлине, да поштују људе, који таких врлина и заслуга, имају. А то је један важан, између осталих задатака, учења животописа. Животописи свију наших великана из устанка за то дају довољно прилике. Нема народа на земљи, који толико и таких узоритих предака има, каки су се у нашем народу јавили само у ова два устанка. Њима се и данас диви цео свет који је имао прилике, да чује за те нане дивове, Муције СОцеволе, Аристиде, Цинцинате, Уашигтоне и Наполеоне. У једном Карађорђу ми имамо и Аристида и Цинцината и Уашингтона и генијалног Наполеона. Ни један народ нема таку оживотворену добродетељ у једној личности. Ни један народ на земљи нити
је имао нити има целога Карађорђа. Па и Милош је једна од.
величанствених појава, која придобија и улива поштовање и дивљење. 'То је жив пример како народна благодарност обасипа, благословом и уздиже једног простог човека за свога владара, који је својим врлинама, својом љубављу и пожртвовањем за, свој народ, то заслужио. Овакав један пример у стању је да освежи, да улије наде и самопоуздање и ономе, који је већ почео да очајава. Само у таком животопису ваља нарочито истицати п наглашавати те врлине, спомињати и живо преставити дела, у којима се те врлине огледају.
Између осталих врлина, које ће учитељ оваким животописима истицати и развијати у омладине, треба нарочито озна-
чити и похваљивати и величати и скромност у животним потребама : храни, оделу итд. Том приликом ученици ће научити још |
и то, да памет и достојанство човеково није везано за цилиндар
глазе рукавице, Фрак и „лаковане“ ципеле и чизме, но да тога.
може бити исто тако у гуњу и опанку. Особито у данашње време оваки су угледи и потребни и врло корисни. Наша интелигенција развија своје потребе, не према својим приходима и
5 % 4