Učitelj

(22 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

„дебљи“ глав при певању прве речи, ако у њој има тонова разне вивине, или ако тога нема, онда у првој реченици. Наглашавам, да најпре треба скренути пажњу ученицима на ту разлику, па тек онда веџбати их, да они сами производе више и ниже тонове. За ово показивање виших и нижих тонова понајзгодније су оне песме, које у почетним речима имају више истих самогласника, који се певају разном висином. Пошто то учитељ испева неколико пута, онда ће казати ученицима да пазе како он пева прво а (или већ који буде самогласник), а како друго (које мора бити друге висине, „тањим“ или „дебљим“ ве гласом | певати). Сад опет он испева то исто. Затим пита ученике: певам ли обоје једнаким главом 2 У чему је разлика 2 Друго се а пева тањим (или дебљим) гласом но прво. Сад ће тек настати право веџбање у разликовању виших и нижих тонова. Учитељ ће производити поједине тонове, захтевати да их ученици понове и да они производе више и ниже од тога, који су чули од њега. После ће и поједини ученици певати а, о, у итд., а други то исто понављати вишим и нижим гласом. Више тонове и деца зову тањи, а ниже дебљи глав. Такоће и учитељ говорити док не науче добро разликовати тањи и дебљи глас. А кад то буде, онда им може казати, да „велики научени људи зову друкче“ виши и нижи „глас“, дизање и спуштање гласа. На овај начин ученици ће се извеџбати да разликују дизање и спуштање гласа на истом слогу и на разним елоговима, који један за другим иду. У ошште при предавању певања, па ну оваким вежбањима, добро је, да се учитељ може служити виолином. Само свакад мора најшре све покавивати самим гласом, певањем. — Како треба обрађивати и учити целу песму, видећемо после. и :

6) Динамичка вежбања зову се она, која се чине ради тога, да ученици науче разликовати јаче и слабије тонове (јачину тонова), јачи и слабији глас МИ ово ће они научити у првим лекцијама из певања, на првим песмама, које буду учили / учиће и то на исти начин, као и висину тонова: учитељ ће на првим песмама показати, па ће онда ученике веџбати да производе јаче и слабије тонове. За то ће, као и при предходним вежбањима, употребити најцре исте самогласнике. Учитељ ће их најпре јаче, па слабије сам певати. За тим то исто ученици, који ће именовати које је јачим, а које слабијим гласом певано. По том ће ученици исте самогласнике певати јаче и слабије. Пошто један испева, онда се каже другом: певај ти то исто јаче! ти слабије! итд.

в) Ритмичка вежбања. Го су вежбања у разликовању краћиг к дужих тонова. Неки тим вежбањима дају толико важности,