Učitelj

ШКОЛАИ УЧИТЕЉУ УГАРСКОЈ –>Ф-—

За свакога је образованог човека пнтересантно, за наставника је поучно п потребно знати стање школе п наставе у другим државамз. Прпродно је да нас суседне државе морају највише интересовати. —

У Апппате де [ епзејрпетепф за 1894. г. изшшао је један чланак 2. Јожа о нижим школама у Угарској Како је мене пнтересовао кад сам га читао, држим да ће пнтересовати п читаоце овог листа, којима се поменути чланак саопштава у изводу. Учитељи наши који до сада нпсу

· познавали маџарску школу и учитеља њиховог видеће да немамо на чем много завидети Маџарима; видеће да њихова основна школа није мпого измакла од наше, да им је Учитељска Школа слабија, а положај учитељеки знатно гори него код нас; видеће да тај народ, који је било у далеко повољнијим приликама него што смо ми, није учинио велики напредак у културном погледу.

Угарека долази у ред оних земаља у којима је основна настава 03биљно организована тек у другој половини 19. века. У ХП веку (1114. г.) угарски синод забрани свештенству да се бави васпитањем деце. Последице ове забране биле су, да и сами кандидати за свештенике беху такве незналице, да црквени сабори (1492. и 15190. год.) наређују владикама, да траже од будућих свештеника, да знају бар „добро читати п певати“.

"У ХУГ веку, лутерани, калвиновци и унитарци стадоше свуда заводити основне школе. Алп тек за владе Марије Терезије падају први покушаји за општу организацију школску у Угарској Цар Јосиф П хтеде наметнути немачки језпк Маџарима и сконцентрисати сву наставу у руке државе п католичког свештенства, а, не могавши успети у томе, би при-_ нуђен да изда 1781. год. едикт толеранције. Сабор донесе 1790—1791. г. закон, којим се у школе уводи кас наставни језик маџарски језик Протестанти и православни добише потпуну аутономију у пословима наставе и школске организације. Ту независност очуваше до 1868. год.

По смрти цара Јосифа П основне школе католичке ударише у назад — После револуције, 1849 год. бечка влада беше предузела мере да германизира земљу, да истисне народни језик п из сеоских школа. По