Učitelj

5

4

54. УЧИТЕЉСКА ОБУПШТИНА У ПиРИХУ -

На последњем, горњем спрату велика је, лепо осветљена сала за, цртање п крај те за певање. Ту је п соба управника школе. Заборавих да споменем да је на другом спрату стан старшјег а на првом млађег служитеља.

Из партера двоја врата воде у парк, засађен великим хладовитим дрвљем.

Знам да је опше био дуг п опет ја нисам ни пз далека успео да вам изнесем богаство ове школе, њен унутрашњи распоред За то треба много више места а ја још треба да говорим о учптељском збору.

ж ~ ж

У 1', часова у јутру 2. јула — по новом — сала је била већ препуна ОЦиришко учитељско певачко друштво одпевало је најпре химну „0 моја отаџбино!“ Песму је пратио цео збор. Лепо је било чути пз три.

_ хиљаде п више грла ову патрпотеку химну швајцарску !

За том је председник општине, Гроб, у ватреном, лепом говору, који је трајао више од једног сата отворцо 18-ти учитељеки збор. Изнео је у кратко најпре историју развитка основне наставе у Швајцарској; показао како је она, чисто приватна установа с почетка, ускоро постала општинском бригом. Швајцарска општина, тај лепи патријархални агрегат, пригрлила је школу свом љубављу коју она, заслужује. Општина је швајцарска економска јединка; она има своје сопствене земље, своје сопствено богаство. И од вајкада још приход са тог општинског имања, приход врло знатан, био је одређен на просвету, на одржавање школе п учитеља. "Али се на томе није зауставило. Најпре су захтеви просветни бивали ш3 дана у дан већи, општина је била немоћна да им одговори; за тим је настава, поглавито њезини виши ступњи, тражила једноликост; најпосле сам привредни развитак истакао је нове економске п политичке јединице И тако у првој половини овог века још: основна настава постаје ствар кантона — округа. Уставом од 1848. п 1871. године Швајцарска постаје савезна држава — место дотадањег савеза држава - п један део брџшге

о настави прелази на још јачу, већу јединицу — на савез (Вила). Основне

одредбе народне просвете ушле су у заједнички закон земаљски. У последње време јавља се тежња да се од кантона одузме свако старање о основној школи п препесе на државу и први предмет који ће учитељско удружење пмати данас да претресе и јесте колики утпцај у школи, у настави треба оставити кантону а колики савезу. -

Ту је председник наше републике; он се није устезао да дође лично на састанак учитеља народних и да чује њихово мишљење о овом тако. важном предмет). У колдпко ово може да нам ласка, јер увиђамо да наше уаружење постаје један чинилац у дрожави о чијим се застевима води рачуна, у толико може по да нас забрпне: данашњим решењем нашим, нема, сцора, ми ћемо да унапредпмо пли уназадимо за читаве десетине година