Učitelj
100 – ПОЛОЖАЈ УЧИТЕЉЕВЕ ЖЕНЕ
"И положај женин извире из положаја мужевљева. Она се с њиме заједно узвисује, с њиме и пада. Али ја не говорим о спољашњим него о унутарњим одношајима. Па кад је учитељева радња врло различна од свијех другијех радња, заувимље и жена његова нарочит положај. Какав је дакле 7
Прави истински учитељ губи се у своме послу; на њега мисли и дани ноћ. Посвећује му сву своју душу, сва своја, осјећања, и све своје снаге; он је сав учитељ, васцијели човјек у њему јесте учитељ. Свеколико мишљење, све жеље и тежње његове обраћене су настављању, школи; све своје жеље и тежње ставља на службу наставе, школе.
Какав ће положај према томе заузети учитељева жена 7 Њезин муж није трговац, ни умјетник, ни газда, него учитељ. Она га је заволела; она је изабрала ону срећу, коју јој он може дати, она је поносна, што је жена васпитача и учитеља младежи. Па као разумна жена неће му сметати, него га оживљавати, неће га одвраћати од његова звања, него још потпомагати да истраје у правоме и доброме расположењу, и т. д. Ради тога удешава своју радњу према одношајима свога мужа, обазире се на његов положај према звању, и као што је он подређен своме звању, треба да је и она подређена њему. Да дадем барем један примјер. Учитељ мора бити тачан човјек, тачан као и сат. У одређеној минути мора бити на своме мјесту. И да његова жена не узме обвира на то, него данас рано а сутра касно приправи ручак и објед. Би ли то била жена, каква би требала да буде% Заиста не. Зло је, ако он у овоме погледу мора издавати налоге. Разумној жени само се каже, како ће радити.
Учитељева њива и плуг јесте школа, васпитање и настављање. Од прихода свога рада живи он са својима. Предаје га домаћици, јер он не може управљати домазлуком, аи да може, не смије. Иначе не би био душом и тијелом, не би био потпун учитељ. Жена је његова домаћица. Са плаћом његовом намирује она све кућне потребе. Али и то морамо узети да човјек, који је истински учитељ, не буде распикућа, да не откида од кућњега потрошка, и само онда може тражити, да домаћица домазлук тако уреди, да не буде дугова. Ма како да се штеди и стискује, дугова, највећега зла у домазлуку, не смије бити. Итоје друга главна одлика правога положаја учитељеве жене према своме мужу.
Задужен учитељ никако није прави учитељ, није потпун учитељ, него човјек, који дугове прави, које му није пред очима она опће позната истина: материјална независност први јеи најпотребнији цвјет истинске слободе.
Учитељ ради изван круга своје породице, изван своје куће, школа је земљиште његове радње. Њој посвећује, као што сам већ рекао, све своје мишљење и сав свој рад, она га прати и у породицу његову. Истина имаде их, који забораве на школу, чим изађу из ње; прави учитељ неће то чинити. Према њезинијем захтијевима удешава он своје приватно занимање, своје студије. Кад му што полази за руком, томе се радује и у сред своје породице; а кад не успије. срди