Učitelj
ИДЕАЛНО ПРЕДАВАЊЕ 89
образован човек постаје пуноправни господар онога што зна, у свој потпуности усваја сваки нови Факат и лакоопажа. везу, која га везује са другим појавама, законима и принципима. Ум човека, који не уме да сједињује задобивена знања, који строго одељује једну област од друге, сличан је орману у који каква брижљива домаћица смешта што јој треба сачувати. Сваки предмет има у њему свој нарочити одељак, те ни један комадић из једнога одељка несме прећи у други, тако је ту све лепо разложено и размештено, али Ј6 10 ипак само — орман. Наше школе, на жалост, развијају врло често склоност за такво размештање или, да се користимо нашим поређењем, за таквим одељцима. Врло ретко, чаки најбољи ученици знају, н пр. да се користе математичким знањем при решавању задатака из физике, или чињеницама из историје при решавању питања, која је задао наставник историје. Учитељ треба. да научи своје ученике, да се умеју користити задобивеним знањима, везујући чињенице и појмове у једну заједничку хармоничку целину.
10. Предавање треба. излагати у облику параграфа, који логички истичу један из другога. Овака система доприноби да предавање буде рељефније, због чега је ученицима лакше усвојити га (гледај ђ 9). Она у исто време даје п учитељу могућност да прати корак по корак: јесу ли деца добро схватила, што им се предавало. Ради овога је врло кориспно састављати кратке претходне прегледе предавања.
11. Неопходно је потребно у сваком предавању нарочито наглашавати шта ја у њему најважније. Учитељи почетници испуштају често ово из вида. Јасно схватајући везу међу појединим актима, они врло тешко могу да преставе, како се све то измиче деци из вида просто ве тога, што она још нису успела обладати довољном масом знања. Много што шта од онога, што учитељ говори на часу, заборавиће се после, али главне тачке треба да се истичу тако јасно, као високо дрвеће на отворену пољу, како би се, тако рећи, запечатиле у памети. Даровити учитељ може