Učitelj

УЧИТЕЉСКО УДРУЖЕЊЕ 973

„Кад сам добио ваш проглас био сам веома радосан, али сам одмах и очајавао, јер помишљах: шта може учинити један учитељ, усамљен, и од свакога остављен у какоме забаченом селу г Шта све вреде воља, рад и прегаоштво учитељево, кад га нико не потпомаже“ Шта се може учинити само таквом, приватном иницијативом, без потпоре и иницијативе државне управе; Баш у томе и таквом размишљању добих и министров распис, у коме се препоручује учитељима ширење рационалнога обрађивања земље и сточарства, и у исто време позивају се учитељи на слушање курса о ускрш. и великом шк. одмору за каламљење амер. лозе“.

— Боже, помози, рекох радосно. Ево се почиње и по нешто паметно и корисно предузимати и радити у овој вртоглавици, у којој готово нико не зна: ни од куд је ни шта значи.“

„Ну опет, помислих, није све учињено. Још би што шта требало учинити па да може бити успеха. Јер шла н пр. да почнеи шта да ради у том погледу један учитељ, који има разграђену башту, без бунара, без најпотребнијих справа за обрађивање баште“ Ја сам све те справе из свога џепа купио, али оће ли сваки то моћи оће ли сваки хтети“

„Не могу сад да ти преставим ону своју радост, кад добих и други распис министров, који се од прилике почање овако:

„Имам уверења да су отшшт. и полиц. власти веома лабаве у вршењу школ. дужности, да су многе школ. зграде опале, школске баште и дворишта разграђена, да многе школе немају Фамулуза, да немају свих препоручених књига у књижници, да учитељи немају ни најпречих потреба за рад, да се школски прирези неуредно прикуптвајуји тд. и ~ де

А завршује се од прилике овако:

»0 тога вам препоручујем (начал. среском), да се одмах све у ред доведе под вашим личним надзором, и да сте од сад дужни, да сваки захтев учитељев, одмах и тачно испуњујете.“

„А учитељима се наређује, да се за потребе од сад обраћају не министарству већ начел. среском, а министру тек онда, кад им захтев не буде испуњен.“

Мени су се ваш проглас и ови расписи и наређења министрова толико допала, да сам их сва три преписао и послао уред. »Тежака“ као подужу белешку, о најновијим мерама за ширење рационалне привреде у нас и за побољшање наших привредних и економских прилика.“

уја сад размишљам о томе: како би се то удесило, па да Срп. Пољопр. Друштво и „Учитељ Удружење“ ступе у неки договор и