Učitelj

934 НАПОМЕНЕ О ПРЕДАВАЊУ

истину; али ово односи млого времена, и за остале ученике је досадно. Но у сваком случају наставник ваља да се врати на онога који је погрешио, и да се увери, да ли је он сад потпуно разумео и запамтио. Грешке ове могу бити у језику и у садржини. Ове друге су млого важније.

Кад је свршено с једним питањем и одговором, онда, се и ту мало застане, те да ученици имају кад да утврде ово што су сазнали и да приберу душевну моћ за нову ствар што долази. Ко јури не утврђује; а ко не утврђује "не постиже поуздан успех. Ко брзо прелази с питања на. питање, обично ради само с неколицином ученика, а остали седе и с неком сбтом и жалошћу посматрају како „они“ узнају“ и одговарају. И кад би ово потрајало дуже, онда ово не би дух дечији будило и подизало, но понижавало „и успављивало.

На послетку, ваља да запамтимо, да није добро да једна радфа духовна траје дуго. На пример, није добро да очигледна настава траје целога часа, јер се уморе очи; није добро да само причање траје цео сат, јер се умори чуло слуха; није добро да усмено рачунање траје цео сат, јер се умори ум или интелект. За то ваља да пазимо, да те радње долазе наизменце, или једна с другом упоредно, или једна за другом. Свако предавање може имати свој очигледни, усмени и писмени део. Који ће од прва два доћи пре, све једно је, и зависи од предмета који се предаје. Но готово свако предавање у основној школи, особито у нижим разредима, може и треба да се заврши писменим радом. Ово треба да служи као обнова предавању и утврђење на други начин онога што је у њему најглавније.

Најпосле да запамтимо још и ово: да звонце школско није старије од предавања; али да предавања морају да, се подешавају тако, да слушају звонце.

порно и ђе н––——