Učitelj

УЧИТЕЉСКИ ДОМ 52

ристи. Ну како већина учитеља никад и не мисли, да ће и њима та материјална а малена корист затребати, нити се на њу може поуздати, него се на други начин припрема, за крајње невоље, ако би их снашле: то већина и не увиђа, корист од учитељског удружења.

Дати свима члановима поред умне користи и материјалну — то треба да буде задатак удружења, које хоће да рачуна и на већи број чланова и на већу енергију свију чланова за његов напредак. Учитељско Удружење није до сада то могло дати, и за то је редовно цео терет његов спадао на леђа мањине учитеља, који су се истицали са својим идеализмом.

Но каква материјална корист може да се пружи члановима Учитељског Удружења, то је одмах друго питање, које се неминовно појављује г Према данашњим изворима, Учитељско Удружење и да хоће не може никакву дати. И ако би и покушало, само би себе упропастило, а већину чланова оставило без икакве помоћи.

ж ж ж

Између многих невоља, која сналазе чланове учитељског удружења, као да је најосетљивија и најредовнија остављање по смрти многе сирочади без игде ичега. М у највише случајева баш највреднији учитељи и највеће идеалисте остављају своју породицу у најбеднијем стању. Оно мало пенсије, што је држава даје, није у стању породицу ни хлебом исхранити, а нарочито, ако умрли није дуже служио и ако има повише деце. Ова жалосна истина досада је редовно налазила потврде Код свију учитеља и учитељских скупштина. Да њу отклони, учитељство је неколико пута и на скупштинама изјављивало, да радо пристаје нека му се узима још оволики проценат од плате за, пенсије, само да се оне за пола повисе. Али је тај глас, као и сове друге одлуке, сахрањен у архиве министарства, просвете.

228