Učitelj

458 ПЕДАГОШКИ ПРЕРЛЕА

знањем, које се непрестано обнавља, да су духа моралнога а у исто време педагошкога, са којим је удружено освећено осећање патриотеско. Постигне ли се то, на остало се може чекати. Из добра семена мора нићи, раније или позније, добар род. Кад се добро ради, не може се као последица зло очекивати. Не треба само заборавити, да је један од најважнијих узрока слабости и наставе у опште и наставнике посебице, што многи од учитеља, неки од своје воље, а неки од силе прилика, живе усамљени, без додира са бољима или себи равнима, од којих би се чему могли научити, „Не би ли се, пита се после свега овога г. Пеко могла подесније удесити педагошка предавања, како би од њих било више користиг Не би она морала бити посећенија —- то је понегде готово и немогућно, — али би могла бити интересантније, како би се њима више потетицало и храбрил). те да им и успех буде зрајнији... Хтео бих само напоменути гг. надворницима, да им ова предавања дају у руке оруђе од великог замашаја, чије делање зависи __ ако не са свим, а оно бар већим делом — од оних који њиме рукују. За то се хоће, покрај знања и искуства много такта, окретности и постојанства; треба, обнављати срества којима се утиче на слушаоце, непрестано тражећи начин, на који би се најбоље могла постићи сврха која се има пред очима — поучити слушаоце и по“ кренутиих на живљим педагошким начинима вагласнији рад. Треба тако исто и нарочито имати добро на уму погледе, којима се прегледно обухвата целина, опште принципе васпитне и методске, којима се оживљује и најнижа настава; треба бити баш у стању предати слушаоцима, ове принципе не као догматске формуле, него као активни састав“ ни део, као квасац свију савета и свију лексија. Ово доиста зн“чи много тражити, и ја признајем, да је лакше предлагати него ли извршивати што се држи да је добро; али је тако исто истина, да надзорница могу много, и да ће моћи још и више, само ако се постарају да се на таквв рад спремају како треба, јер ће иху свима, њиховом надзору повереним срезовима, потпомоћи одабрани, бољи део учитеља, који покреће и потстиче на ради остале.“

% 5 % »

Овај у многоме погледу врло занимљив и поучан извештај завршује г. Пеко овим пажње вредним мислима:

„Обухватајући једним погледом све што сам видео у овим школама и сећајући се многих разговора, које сам водио са школским радницима, ако бих хтео да са неколико речи искажем општи утисак, не бих могао то другчије урадити, него да поновим што