Učitelj

424 | УСПРАВНО ПИСАЊЕ У основној школи

Што се тиче практично педагошких разлога за усправно писање, то их пријатељи и поборници оваквог начина писања по овом реду стављају:

1. Природније су усправне црте него косе. То се види по томе што свако мало дете чим научи држати писаљку, одмах пише усправне прте. Никад оно неће друкчије повући црту озго — доле: него усправно. То се види и на ученицима првог разреда кад почну учити писање. Непрестано теже да црте усправно вуку.

2. Лапше је научити децу, усправном, него косом рукопису. Овај педагошки разлог веома је важан за основну школу а ослања се на оно педагошко начело: што је природно — то је и лако, све што је вештачки то је усиљено и с муком се изводи. Најзад, на практици се показало да је овај разлсг истинит, јер се лакше изводе усправне него косе прте.

8. Усправно писање приблитује се по сличности штампаним словима, те ова сличност олакшава изучавање. Из овога разлога лакше се и читау рукописи писани усправним словима.

|. 4. Јеправна слова лакше се: везују те је с тога, и писање брже. Да је то истина показале су држане пробе, о којима смо напред говорили.

Сем ових практично-педагошких, има још економских разлога за усправно писање, а то су ови:

1. Усправно писање заузима мање простора, те се због тога мање и хартије троши, а то је за народну економију важан разлог, а особито за државне писарнице и у опште за свлкога, који мора много да пише.

2. Усправио писмо не квари перо као косо, те се и на томе уштедети може. Кад се косо нише онда лесна половина, процепа лиже се и скраћује, те се перо брже искречи, а при управном писању обе половине процепа подједнако трпе, те је и трошење за дуже време одгођено. То знамо сви из дуге практике писања.