Učitelj

ПЕДАРОШКИ ПРЕГЛЕДА 495

у ==

Што се тиче специјалног мепитивања сваког недостатка посебице, Каптерев сматра да је веома корисно, да поједини у својим радовима саопштавају факта и резоновања по следећим тачкама: прво, тачан опис недостака и како се код детета, појављује; друго, објашњење узрока постанка и развитка; и треће, начини борбе с недостатцима.

Такође је интересно да се објасни: какве недостатке код деце стварају прилике варошког живота и на који се начин може от клонити н. пр. веома рано и брзо развијање деце. Исто би тако корисно било да се расмотри: какви се недостатци налазе у прешколском и какви у школском добу; какви се недостатци преносе из породице у школу и какви из школе у породицу,

Пошто је реферант прочитао свој извештај, многи су чланови изјавили жељу, да се по изложеном плану саопштавају у седнидама податци о дечјим недостацима Др. Виренијус напоменуо је између осталог, да није довољно обраћати пажњу само на психолошху страну питања о дечијим недостацима; важно је испитивање тог питања и е физиолошке стране и пре, ко што почне да примењује ма какве мере поправке, педагог треба да се посаветује с лекарима.

Подржавајући то мишљење, др. Дехтерев и Нижегородцев тавође су напоменули, да многи педагошки послови треба да се врше на анатомско-Физиолошкој основици. Тако н. пр. раздражљивост детиња често је болест, којој је узрак малокрвнос“ и урођеност. Веома је важно делити појаве болести од појава, којима је узрок у хрђавом ЗА пошто и начини борбе у тим случајима не могу бити исти. –

(Превод из часописа „Руска Школа,“ свеска за Децембар 1894., стр. 224—220).

Ручни рад у енглеским школама.

У Енглеској до скора није било занатских школа. У последње време обраћена је озбиљна пажња на занатску наставу, јер то захтева интерос индустрије енглеске. За све државе занатско васпитање народа од велико је важности, а за Енглеску је то животио питање, јер благостање и сам опстанак становништва. њиног зависи потпуно од напретка индустрије и трговине.

Енглеска је до сада била прва држава на свету, а сад већ

има да се бори против конкуренције осталих држава, јевропских; да би очувала свој положај, мора да поправља индустријске методе