Učitelj
ПЕДАТОШКА ШЊисм а.“ : 418
Зато ти и велим, добро си почео продужи тако и даље. Не буди никад мандарин, него савремени учитељ, који зна да свет непрестано иде напред и усавршава се у свему, а да и учитељ не сме чинити у том изузетак,
Ја мислим да ти и сам видиш, како у свима гранама човечјег живота и рада у опште савршенства нема, него му се само тежи. А у тој тежњи човек својим радом чини често гиганске кораке. Па и после таквих корака, не стаје се, него се опет иде даље. Узимамо н. пр. како се пушка кремењача некад рачунала као одличан успех и проналазак; а данас» — Данас виси о зиду као антика, а не употребљива је, јер има далеко савршнијег оружја. Тако је било и са другима справама, алатима и машинеријама, па тако ће, по свој прилици, бити после 50, 100, 900 год. и с овим што данас имамо као најбоље и најсавршеније. А те напретке нису чинили нити ће их чинити они, који се само гладе по трбуху и веле: охо, хо, све је лепо и: красно; него они који верују да може и боље бити, па мисле, проучавају, испитују, пробају и на послетку им пође по што год за руком, те у чему год кораче напред.
А кад је тако односно разних мртвих справа и машинерија, кад се тамо није постигло савршенство, него се мора непрестано дотеривати и усавршавати, зар смемо и мислити да је питање о усавршавању човека наставом и васпитањем лакше и да је ма ко у томе већ довољно „испекао занат свој“> Та човек је сложенија машинерија, и од највеће и најсложеније мртве машинерије; а, сем тога, у тој машинерији, која се човеком зове, не можемо један точак извадити, па други уметнути, једну осовину скратити, другу подужити, једну чивију дометути, другу изменити; не можемо чинити пробе и покушаје какве хоћемо. И онда, разуме се, са усавршавањем ове машинерије иде далеко теже, а руковаоци њени не смеју НИ мислити да им је лако постићи савршенство.