Učitelj
НЕЗГОДЕ У КОЈИМА СУ ОСН. ШКОЛЕ ПИР. ОКРУГА 629
став. срествима, због набавке дрва ит. п. дотле се никад на чисто не може знати, шта је један учитељ доиста у школи радио, шта је могао, а шта је и колико је опет требао да уради. Хоће ли држава да тражи потпуно извршење постојећег уговора између ње и учитеља, онда она прво има да сестара да до последње тачке изврши све своје уговорене обвезе према учитељу, па тек после то исто и од њега да тражи. Код нас то иде изукрштано. Законом се, рецимо, даје учитељу, поред плате, право на удобан стан : са две собе, кујном, подрумом, шупом, шталом, огревом, башта и т. д. а од тога видимо, да колико је год школа толико има и обичаја: један има собу без подрума, други собу без кујне, један дрва са шупом, други шупу без дрва, (један ни дрва ни_ шупе), један једну врсту учила, други другу или никакву и т. д. Ко сад може сазнати право стање наставе% Вели пок. Аћим Пивљак. Бог да му душу прости. |
Крајње је време да размислимо о правом и стварном напретку нашег основног школовања. Све, што је до сада у томе правцу урађено, носи на себи карактер више приватног него ли правог школовања. Ми се не смемо више обмањивати тренутним и местимичним успесима наше јавне наставе. Наша је дужност много шира. Треба загледати у дубину, у суштину правог, стварног школовања. Наша је дужност да радимо у савременом, напреднијем, правцу, да онај у Београду, Крагујевцу, Шапцу, Пожаревцу, и др. као учитељ не благује, а онај у Црвеној Јабуци, Црној Трави, Рсавцима, Златибору, Црнајци, Јасикову (Хомољу), Медвеђи, Ореовици, Ђакусу, Павлици, Доброселици и др. не јадује“ да се један све више образује и усавршава а други да подивља. „Много хтео, мало започео.“
Шта ће нама школе са 6 разреда и 12 наставника, а толики крајеви немају ни једне школе ни једног наставника 2! На једној се страни остварила обавезна настава а у већини се и не зна за школу. Док се на једном крају, тако рећи, луксузира са гомилом учитеља и учитељица — дотле се на више страна даве појединци (учитељи, наравно), са 50—60 ученика ; докле у једном месту, угодном за живљење, има читаво друштво — дотле у многима јадном учитељу праве друштво медведи и вуци.
Како вам изгледа школа са 4 учитеља и 4 разреда и школа са једним учитељем и толико исто разреда, па још и са продужном школом 7!
Још кад бих овде поменуо наш обилати и угојени наставни програм, по коме ради један једини учитељ и по коме раде исто
УЧНТЕЉ ; 42