Učitelj
КАКВЕ СУ ДАНАС НАШЕ ШКОЛСКЕ ЗГРАДЕ 621
За школске зграде окр. крушевачког вели се, да су у опште добре, само „женска школа у Крушевцу . врло је неспретна, а у исто лоба и нездрава, јер с једне
је стране друм, а с друге баруштина. Нездрава зграда извор је многоме злу дечјем, а од тога пате колико деца, толико и сами родитељи.“ —
У целом“-нишком округу било је само 3 школске зграде доста добре, а све остале су врло слабе: „Најгоре су оне школе, које су смештене у приватне куће. Школа у Црној Трави је у једној соби механској, а механа још ради. Конопничка је зграда посве неудесна за школу.“ —
Тако се исто тврди и за школе пиротскога округа. За школу злокучанску, којој и име не ваља, тврди се, да „изгледа као каква гробница,“ а за смрданску и соПотску да су „тесне и мрачне.“ Темска је у ћелијама манастира св. Борђа, а није боља ни изворска школа. —
За школске зграде подринског округа вели се: „Од свих зграда само се за 5 може рећи, да су доста добре, да могу поднети за школу, а све остале су врло слабе.“ —
Од 90 школских зграда у окр. пожаревачком, 1880. године било их је 20 добрих и угодних, а све остале су више или мање неудобне. За шапинску школу вели се: „Шапинска школи долази у најгоре школе целога округа. Учионица је једна мала, ниска собица. У школи има толико ђака, да се врата једва отварају од многих скамија. Сто учитељев притешњен је уз таблу, а табла је лотерана до дувара. Деца седе збијено. Стан учитељев још је црњи и гори. Учитељ има 2 собичка, оба су тако мала, да се не зна који је од кога мањи,“ у којима ако би човек почео ходати, морао би се окре- У тати око своје осовине. „Бивши учитељ изгубио је своје здравље у овој школи. У Добри је школа као трап. На голубачкој школској згради прозори су тако мали, а има их мало, да се у зимње доба у 4 сах.