Učitelj

686 ШКОЛЕ И ШИРЕЊЕ ПИСМЕНОСТИ

стирима било је за време овог периода извесан број дечака, који се обучаваху читању и писању и књигам божијим. Учење поред _оваких манастира имало је богословски карактер. Јер поред учења читати, писати и рачунати, учило се још и оно што је било цркви или манастиру потребно. Успех и цветање манастирских школа зависило је од енергије и предузимљивости лица, која су руководила овом наставом. Из ових и оваких школа излазили су за ово време најспремнији људи онога доба, који су били једини писмени саветници владалаца и кнежева и једини радници на пољу просвете онога доба. Тако је било у целом хришћанском свету па иу Српству. О томе нема никакве сумње.

2. Столне или калиедра лње школе. — Поред манастирских школа у српским земљама средн га века, било је по појединим градовима, где су биле столице “пископија или архијепископија, школа, у којима су се дечаци учили читању, писању и рачунању, а младићи богословском знању или црквеној администрацији и ка „нонима. Жалпедралним или столним називамо их за то, што су биле поред архијепископских или епископских столица. За ову врсту школа имамо примера. Тако је Охрид за време Климентино био столица епископска (бар после 886 год.) Доцније Охрид је постао столица архијепископије. Исто тако имамо помена (а мало час смо га и навели), од попа Дукљанина за школу у "Бару поред столице барске епископије. Ово што налазимо у Охриду и Бару, могло је бити и у Рашкој, и у Браничеву, Београду и т. д. ако не у оноликом размеру, у колико је то билоу Охриду и Бару, а оно у мањем. У овим школама спремало се свештенство, или бар извесан део свештенства. У опште мислим

- = да су ове школе код нас имале да подмире потреоу вишега 00-

разовања у нашој старој цркви, тим пре, што су имали већ да се боре са јеретицима — богомилима, ида се клоне јеретичких списа. Ово више образовање младића при епископским и архијепископским столицама види сеи по ономе што је поп Дукљанин превео живот св. Владимира на латински, да би се могли и они младићи поучавати добрим делима, и читати живот Владимиров који и не знају словенских слова.

Из овога ако се баш потпуно не види, да је-било катедралних школа (а ја мислим да се види), а оно се бар назире, нарочито у Охриду.

15 Дворске пили домаће школе. — Поред ових школа по манастирима и по столицама архијепископија и епископија, било је и других. За време првога периода наше историје, кад се хри-

а