Učitelj

704 КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

НЕ

излатању мисли у основним школама — Лекције из геометрије — Самостални радови при рачунању — Настава из књиговодства у варошким школама — Предлог за педагошке курсеве. — Вртови основних школа у Симбирској губернији. Шта би губернијска земства требала да ураде за народно образовање — Улога основне школе у народном животу — Каква треба да је основна школа — Педагошка хроника — Огласи,

Обука писменом, излагању мисли у основнтм школама, од Н. Н. Саганова. — Највиши ступањ у настави из матерњег језика састоји се у томе, да се деца свикну да своје мисли могу писмено излагати А да је у свакидашњем животу потребно сваком грађанину, да је колико толико писмен да може бар обично писмо, призницу, уговор и др. написати, то није нужно ни доказивати. Резултат наставе у основној школи на првом месту треба да је поглавити циљ основној настави. Истина да се основној школи стављају "много крупнији задаци, као што су н. пр. основи општег образовања, развитак моралних осећања и навика, оснажење и окретност тела. Али обична је појава да сељак — младић, који је пре неколико година свршио основну школу, не зна писати и рачунати тако. Другим речима, основна школа не само да није остварила крупне задатке, који јој се стављају, већ није кадра ни толико да учини, да јој околина колико толико писмена буде.

При читању с тумачењем полажу се основи правилном писменом излагању мисли. Понављајући с ученицима садржину прочитаног, учитељ привикава правилном, јасном и логичком говору. И ако стално буде обраћао пажњу на правилност при усменим одговорима ученика, учитељ ће тиме знатно олакшати себи даљи рад, кад стане поучавати ученике да и на хартији правилно излажу своје мисли. Кад ученици казују прочитано, пре свега треба обратити пажњу на граматичку правилност у говору, а исто је тако корисно задржавати се и на догичкој страни испричаног т. Ј. показати ученицима како је ово узрок а оно последица, једно циљ друго средство и т д.

Али није довољно само вежбање у правилном усменом говору Искуство казује да има људи, који умеју правилно, лепо и умесно да излажу своја мисли, али не умеју да их добро на писмено изложе. Дакле за ово друго потребна су нарочита вежбања. При тим вежбањима главно начело треба даје строга поступност. А да би ту поступност што боље појмили, треба да анализирамо сам појам о писмеиом саставу. Састав је системски