Učitelj

ГРАЂАНСКО ВАСПИТАЊЕ 915

да се дивим а које је постигла умешност учитељева. За наше прилике палате школске подигнуте су у првом реду заузимањем учитељским. Школа у Житном Потоку задивила ме је. Она је дело паметног заузимања учитељевог. Школа у Иваници вреди 60000 динара. То је резултат неуморног рада и заузимења учитељевог и свештениковог. Оваких примера има на стотине.

Да учитељ имадне јаког утицаја на своју околину он мора да буде беспрекоран и као грађапимн им као учитељ. Једно без дуугог не иде. Његов грађански утицај, ако се тако може назвати, на његову општину, п0моћи ће му, да постигне сјајније резултате као учитељ Из овога је јасно, да се учитељу не сме замсрити ако се постара, да препо уређене општине, дође „до уређене школе. о

Да не идемо у срез и округ Из опџштинс погледајмо на државу. На Србији леже толике обавезе; њу очекују многоструки 'вадаци. Свега овога треба да је свестан српски учитељ. Држава, у којој је нешто непотпуно, којој недостаје нешто у унутрашњем уређењу, може ли помишљати на извршење својих спољашњих задатакаг Мислим да не може. Држава мора бити уређена, па да с поља напредује. Они који противно тврде, с тога тврде, што су у заблуди, или чине то по препоруци, или из себичних рачуна. Уређење државно у многохе зависи од уређења општинских. То је логички закључак. Да ли је учитељу дужност, да ради на унапређе у своје земље 2 Негативан одговор на ово питање, би» би 0сзуман. Србија мора да буде центар око кога ће с свиЈати све Српство. Она мора да има довољно атрактивне _ снаге, ако би то хтела да буде. Она мора да бљешти својим уређењем, напредовањем, животном снагом, слогом, вољом, умешношћу и т. д Да све ово буде мора