Učitelj
932 ЧЕШКО-СЛОВАНСКА НАРОДОПИСНА ИЗЛОЖБА
Јестаственица осим слика животиња и биљака, осим збирака. минерала осим нацрта који престављају пресеке и површину земљишта појединих крајева, још је ту и лепих збирака модела и испуњених животиња. Пуњење животиња умеју и раде не само многи учитељи чешки, него и др. људи, па чак и неки за које нико ни помислио не би да се и у томе што разумеју. Ја сам се н. пр. изненадио кад ми у кабинету учитељске школе пока-“ заше особито лепу збирку препарираних гусеница и лептирова и кад ми рече проф. да је то радио — 1едан обућар. А где је тако, није чудо што свака школа има извесан број пуњених животиња или збирку зарезника и што то није само куповано него и поклоном школи дато. А тога, као што рекох, и на изложби има леп број.
За физику, хемију и технологију изложене збирке махом су од онога што фабрике израђују као срества за школу, што и наши кабинети средњих школа имају само увек у скромном броју а што наше основне школе нигде немају. Овоме ваља додати још да има настав. срестава ових предмета, које су дело руку учичитељских. Цртање. Овоме предмету поклања се много више пажње _него што је то код нас. Отуда сеу вишим разредима црта махом ванредно лепо. Збирке ђачкихрлдова које су изложене (од неколико школа) износе и поступак и успех у цртању како у нижем тако иу вишем ступњу. У почетном раду овог предмета владају два правца: цртање на артији с тачкама и без икаквих тачака. Ја ћу другом приликом рећи коју више о овом, а овде само по-_ мињем да се види бржи и лешши успех кад ученици у почетку цртају по тачкама него кад се одма црта на чистој артији. Сем тога, овај други начин (без тачака) баш и ако вежба више руку и око, намучи толико и ђака и учитеља, да се одмах у самом почетку убија свака воља за рад. А где воље није, ту је и рада лошега. -
Наше цртанке (државне издање) хтеле су да преовлада више овај други метод цртања и како су се на практици показале ето вам пред очима — готово се нигде ништа и не црта.
!) Нарочиту пажњу у овом васлужује мапа учитеља Либицког. На њој је околина прашка нацртана тако, да је осим места обележено разним бојама где је Какво земљиште, Около ње су умештени и сви ти миперали који чине то земљиште, тако да се одмах види где је какво земљиште иодмах се има пред очима тај истински минерал.