Učitelj

РЕЗЕ

МИА

ОСНОВНА НАСТАВА СВИХ ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА 939

тога, што је она тада постала самостална. Она постаде своја. Тада је систематски уређена као засебна друштвена установа. Истина, било је неких законских наређења и пре почетка овога века, која су се и доцније одржала. Пример је за то доба франпуске револуције. Утицај тих наређења био је недовољан. Није имао никаквих осетнијих последица. Слободно се сме рећи, да је у почетку 19 века велика већина становника свију земаља била неписмена. Од тада основ. настава напредује и приближује се све више данашњици својој. Е

Снажан напор напретку основне наставе, биле су напредне идеје и развиће природних наука. Развићем њиховим, уз индустрију, напредовале су и основне школе. Обогаћена буржоазија увиђала је све користи, које јој пружа писменост. Практични 19 век исцрпљивао их је све; он је прихватио писање и читање као факторе од особите вредности. Раширена писменост олакшавала је измену мисли, спајала је удаљене услове једнога народа. Она је утирала и разлику која је постојала између чланова једне народне заједнице. Писменост је послужила у многоме, да идеје 18 века прођу и заплаве наше доба Идеја једнакости, нашла је свога искренога помагача у писмености. Полако и поступно основна настава добила је све више вредности у очима народа; она је све више дељена, док најзад није добила своје засебно место у реду осталих друштвених установа. Данас је она нарочита брига свију напредних народа. Напредак основне наставе, обележје је нашега века. Он има права да се тиме поноси.

Судба је ваљада хтела, да и основна настава прође оним истим путем, којим пролазе све установе, што служе напретку масе народне. Она је имала својих одсудних противника на западу. У томе се, протестанти не разликоваху много од католика. . Католици се нарочито бојаху последица Истицало је се све, што је могло спречити напредовање њезино. Говорило се је, да она ширимице отвара врата новим идејама у масу народну; да она снажи испитивање и критику, а тиме слаби веру у друштвени поредак и хијерархију ; да ће задахнути масу тежњама које се никад неће задовољити, те је тиме одвраћа од корисних послова и т. д. Најзад католици, и ако беху у 19 веку, оптуживаху основну наставу, да слаби веру. Оптужбе доиста јаке. Срећом, друштво је имало и напреднијих елемената. Разлози против основна настава потирани су. Свако зашто, имало је своје необориво зато. Напреднији елементи друштва и беху убеђени, да је "оно друштво обавезно да се брине о материјалном, интелектуалном и моралном