Učitelj
ОСНОВНА НАСТАВА СВИХ ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА 941
основ. настава 1884 год. То исто бива у другој половини овог века у већини немачких државица. Већина швајцарских кантона. усвојила је систематску основну наставу између 1880 и 1848 год. Шведске и у 18 веку била је одмакла у своме школовању од осталих европских држава. Најважније законе за своју основну наставу, издала је 1842 год. Норвешка је завела 1850 год. сталне основне школе. Финска, ма да је дуже време била саставни део Шведска, уредила је своје основно школовање тек законима од 1858—1866 год Маћарска се труди, да уреди своје школе по угледу на немачке.
У Француској је основна настава у главном, добила данашњи тип тек законом од 1833 год. Министар Гизо (бш20%; за владе Луј Филипа, учинио је много за основну наставу. Те исте године енглески парламенат буџетом одобрава извесну суму, на подизање зграда за основне школе. Надмоћна већина енглеске буржоазије у парламенту, изнела је и изгласала је овај предлог. Доба, кад су издати најважнији закони пада у 1870 год. Дотле је већ постајао „Савет за основну наставу“ (сотш ев ог #ћв Рггуу бошген оп ЕдисаНоп). Постао је 1839 год.
Талијавске државице пре ујединења имале су своје уређене школе. Уједињена Италија усвојила је закон који је вредео за основне школе у њезину пијемонту. Он је донет 1859 године. У Шпанији закон о осн. школовању издат је 1857 године.
Закони о основ. школовању у Сев. Америци постали су тек по прокламовању независности. У Масачузецу постао је закон 1839 год; у Вашингтону установљен је „Одбор за основ. наставу“ 1867 год. У Новом Брауншвајгу издат је закон о основној настави 1833, у Канади 1841, а у Олтарију 1844 год. Многе републичице америчке уредиле су своје школе по угледу на школе Савезних Држава. Неке су то урадиле у другој половини нашег века: а неке раде на томе и данас. Могло би се рећи да коло није европских држава оснивају школе по угледу на школе своје постојбине.
Јатан, решен да не изостане иза европских земаља, одлучно иде напред. Систематска основна настава, у њему је утврђена законом од 1860 године.
Поред ових обилатих радова на уређењу основне наставе има још да се ради. Наш век својом органисаном осн. наставом није решио још многа социјална питања. И ако ће скорим да дође пред суд историје, он није остварио сва очекивања. На њега се млого помагало. Отварањем школа. нису затворене ап-