Učitelj

948 ОСНОВНА НАСТАВА СВИХ ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА

да ужива у лепоме, да се користи корисним. То је држава дужна да му обезбеди. Управљане народном наставом прелазило је до сада, кроз

разне мане. Над наставом је, у многим државама, министар, као

највиша инстанција административне просветне власти. Једина Енглеска од већих европских држава, ни дан-дањи нема министра просвете. До 1883 год. њезина земаљска влада мало се је интересовала осн. наставом. Од 1870 посредно суделује у управљању наставом, субвенишући школе, и надгледајући их преко својих изасланика. У Француској је сасвим обрнуто.

Интересно је питање које Гемаззешг поставља: ла ли поред јавних, државних школа, треба да постоје и приватне» За Француску, питање и умесно и важно. Приватне школе могле бп се одржати поред државних, само својим уређењем и резултатима које дају. Али баш тим оне не могу да издрже утакмипу са државним школама, Општине боље издржавају своје школе, но појединци приватне. У свакој општини нема голико слободне деце, да би приватан учитељ могао отворити приватну школу поред јавне. Најзад и сами учитељи налазе више интереса, да суу државној служби но у служби појединаца или и приватних друштава. То чини те сви способнији учитељи иду у јавне школе. Способност учитељска је привлачна снага, која привлачи децу

_ у јавне школе.

Да би приватне школе могле колико толико уздржати утак-

мицу са државним школама, треба да припадају каквом јаком,

приватном удружењу. Таква друштва су ретка, али постоје. У

Енглеској је „Народно Удружење: (Мабопа! Зосјеђу), а у Француској „Завод Хришћанске Браће“ (ЕР Ј з#Нић дез Тгегез де Ја "осете сћгебеппе). Па при свем том приватних школа нема много. Државне су школе сваким даном боље. То је у интересу саме државе, Јаком контролом и надзором држава одржава једнобразност у настави и у васпитању. Тако ће се подједнако образовати и богат и сиромах; тако ће школе имати једнолик, национални карактер. Штета би била, са свим угушити приватне школе. Под озбиљном контролом државном, оне могу бити веома корисне. Држава не сме да експериментује. У приватним школама могло би се и што ново покушати, могле би опробати нове наставне методе и т д. Такве приватне школе су важне за целокупну наставу. Ако би оне још спремале грађане за доцнији живот, онда "би њихова вредност била још већа. |еуаззешг вели, у једној држави никад не може да буде сувише добрих наставника и ва-

а)