Učitelj
РАК ВИ ЋЕ ВО ЈБОЕ 905
изрицати пресуду. Пресуда се ова може односити или на квалитет мотива, који су одредили вољу, или на степен потпуности, у који су доведени у свест потребни мотиви рати расуднога избора. Ми осуђујемо квалитет мотива, ако се не слажу ови са опште признатим нормама: у овом случају радња нам се не допада с тога, што нису други, бољи мотиви били одлучујући. Не допада нам се пак ни она радња, и ако не осуђујемо мотиве њезине, ако нису довољно у обзир узети пре избора и остали мотиви, па било да се они односе на крајњи ефекат радње или на споредне прилике. Ко ради из нелостојних мотива ради рђаво; који пак не ради из мотива недостојних по себи, али не узима у обзир и остале услове радње, ради иерасудно. Рђав човек заслужује казну ради својих мотива, нерасудни што није расуђивао о свима могућним последицама једне изабране радње. |
И управо у тој кажњивости нерасуђења мислило се да је нађен аргуменат за несвесну природу вољину, Ко из нерасулности убија, несвесно хоће смрт своје жртве и због тога је и његова кажњивост оправдана. Томе је мишљењу, као што ја мислим, основа оно правилно осећање, да оно, ради чега се нерасудни човек кажњава, њему није ни дошло до свести. Али није воља ту то несвесно, но мотиви они, који су пре извршења радње требали приступити меродавним свесним мотивима. И управо с тога, што се његова радња оснива на свесној вољи нерасудник је кажњив и због оних мотива, 0 којима није био свестан. Јер само свесна воља која је потребна да расуди о свим мотивима има снаге, да изазове и оне мотиве, који у моменту још не дејствују. Кажњивост се оснива овде само на пропуштању ових обзира, и законодавно право са правилним тактом ставља овде мању кривицу, пошто за морално пресуђивање толика тежина не пада на непот-