Učitelj

-у |

950 ОСНОВНА НАСТАВА СВИХ ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА

хришћане. Мотрећи, да се школа не удаљи са тога пута, црква | је нехотице и неосетно утврђивала своју власт над њом. Трагови те власти, дуго су се опажали на школи. Доцније, кад су школе отворене са чисто васпитном и наставном сврхом, кад школе већ у велико беху налик на данашње школе, надмоћност црквена их непрестано тишташе. Први министар просвете у Француској био је владика. Јасан знак утицаја духовничког на школске послове. Све до треће републике, у Француској су бивале дуге препирке, због мешања духовничког у чисто школске ствари. Први закон о основној настави у Француској, дао је духовништву угледно место и у окружним и у општинским школским одборима. Под другом републиком, за министровања багпоћова (1848 год.), школа је поверена грађанима. У ове је се ствари умешала чак и Народна Скупштина. Она је била решила, да се религиска настава врши после свију часова. Тиме је она знатно потцењена. Реакција на ово јавља се већ 1850 год. Закон од 15 марта те године, поново уводи духовништво у управу школску. Понова духовништво добија своја места, што их је изгубило. 1848 год. они долазе чак и у „Савет“ за основну наставу. У главном, ово је усвојено и законом од 1873 год. На томе и беше остало до 1879 године. Тада се учини још један напоран корак и духовништво се сасвим потиште из школе Не беше му више места ни у окружним ни у општинским школским одборима. Не дозвољаваше. му се више никакав надзор над њима. 1882 године отишло се још даље. Религиска настава изтиснута је из школе. Замењена је грађанским и моралним поукама. Религиска настава и васпитање остављено је духовништву. Предавања су била не само после редовних предавања из осталих предмета, но и изван школске зграде. Овај поступак брани се потребом верске трпљивости. Аутори овога закона мишљаху, да могу родитеље приморати те да шаљу децу у школу, али неправично би било, приморавати их, да слушају религиску наставу из религије, коју њихови родитељи не исповедају. Најзад, закон од 1886 године изрично вели да наставник може бити само световно лице. Републиканци су тиме испунили једну тачку програма свога. Духовништву не беше више места у основној школи, __ Са напредном Француском не могу се упоређивати све остале земље. У многоме она одмиче напред, па и у овом питању. У многим земљама духовништво има знатног утицаја на народно школовање и формално и фактички. У Шпанији н. пр. законом