Učitelj

РУЧНИ РАД У МУШКОЈ ОСН. ШКОЛИ 437.

Ја ћу обићи ова историјска Факта, која могу и бити и не бити истинита, већ ћу ти писати на основу данашњих факата, који су црпљени из праксе у раду.

Да би се постигло хармонијско образовање како душевно тако и телесно, а поглавито да би се рука увежбала да буде умешна већином је свуда уведен Шведски дрворез, тако звани Слојд, као најподеенпји за ту сврху. Њега има од две руке. Један је Њесов систем а други готенбуршки. По његовом систему тражи се, да сам учитељ врши наставу. а по готенбуршком, уводи се учитељ искључиво спремљен за тај предмет за све разреде, или га предаје у недостатку ових — мајстор. Његов систем носи име место Њеса на ком је први пут поникао а основалац тога правца је Саламон Ото директор учитељске семинаријо у Њесу.

Све што ми посматрамо, можемо радити и гледати са разних тачака гледишта. Тако и сам шведски ручни рад, а ми ћемо га од сада звати Слојд, може се посматрати различито. Нпр. можемо га посматрати са тачке газдинства, занатства, или са чисто практичне стране и т, д. Онај који је пријатељ газдинства, гледаће на слојд са свог гледишта и исказати своју допадљивост. Занатлија ће од ових ствари, које ми израђујемо, гледати да одабере, то да види може ли се што у рад унети и може ли од овог дечка, што ове ствари ради, постати ваљан мајстор; а практичар ће бацити кашику кад чује да детету треба најмање дванаест сахати рада док је направи, јер ће рећи, да се иста може добити за пет пара где год хоћеш па и лепша.

Ну има још једна тачка са које се може поћи, а то је чисто педагошка. () тога ћемо ми слојд и посматрати са чисто педагошког гледишта. Ми ћемо као васпитачи гледати нахслојд у колико вредности има он за васпитање, не обазирући се много хоће ли што да допринесе домаћем газдинетву, занатству или ће та и та ствар бити од практичне вредности, ако је ученик направи. Све што хоћемо у школу да уведемо, морамо да посматрамо са васпитног гледишта, јер што није за школу од вредности не треба нам. Рећи ће нам се: па зар се само на слојду постижу васпитни циљеви, зар се само помоћу слојда увежбава рука, зар нема и других предмета на којима би се то исто могло постићиг Може и на другим као што је каламљење, вртарство, свиларство, челарство, земљоделетво и многим другим радњама, којих има толико, колико у години дана. Ну то би било због саме множине немогуће се једне стране, а с друге на сваком предмету од ових вежба се рука и образује ученик једнострано, док на против овде код слојда има више користи у

УЧИТЕЉ 82