Učitelj
ПРЕДАВАЊА
ПРИЈЕЕРИ ЗА ПРЕДАВАЊЕ РАЧУНА
пар
И ако у основној школи, у предавању рачуна, има довољан број наставних ерестава, опет је оправдан приговор: да се овај. предмет не обрађује у школи у довољној мери. Учи се обично међ. четири школска зида, час на рачунаљци, чав дрвцима, час камен. чићима и др. Сутра се ради тако исто, а и прекосутра, и даље. преко целе године не ради се друкче -— са чега, поред сво наставне вештине које може имати један наставник, не верујем да могу часови рачуна проби без монотоније, која, свакојако, чини до: саду ђацима, а у неколико и — учитељу. Ово је зло веће у више разредних школа, где учитељ нема довољно времена да у операцијама рачунским буде разновренији. Из ових разлога, мислим, неће бити на одмет, ако овде саопштим један начин рачунања, који се, рекао бих, ретко где употребљава - или можда никако, — и ако је врло корисам. То је рачунање са самим ђацима. Ово се за мање бројеве може радити и у школи, али за веће било би незгодно због ђачког кретања, дизала би се прашина, а и само кретање скучено је скамијама и клупама Ја сам то изводио у дворишту у ладу, и могу рећи, да је ђацима врло мило овако рачунање. Како. сам радио, ево овде са свима добрим и рђавим странама -- ако би их било, Узећу за пример рачунање до 20. Са мањим бројевима ради се тако исто. ')
1) Кад нема 20 ђака у [. рад, ради се са колико има, у обиму тога броја, о а у згодним приликама, као на одмору, допуњује се ђацима из др. разреда ; а може се једној десетици додати неколико предмета као да су ђаци, Ко пак има више
од 20, једни нека гледају и нек учествују само у рачунању, а др пут оставити на њихова место друге,