Učitelj

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 461

Роге! 7 Видсе, год. ХХМГ. Излази у Прагу недељно на табаку вел %. Стаје годишње 3. ф. Уређује Л. Штрал, издаје Ј. Ото.

Котепзку, год ХХШ. Излази у Оломуцу, недељно на табаку вел. 8'. са још једним табаком прилога РгНоћа Котепзкећо. Стаје годишње 12 круна. Уређује Ј. Шефер, издаје Ф. Сламјењик у Прерови (Моравска.)

Џетеј, год. УГ Излази у Брну у Моравској три пут месечно на табаку 8. Стаје 3 фор. Уређује Ф. Длоухи проф. а издаје Е, Шулц управитељ учитељске школе у Брну.

Мусћомаће! (васпитач), год. 1Х. Излази у Прагу три пут ме вечно на табаку 8'. Стаје 4 фор. Уређује Ф. Похунек, издаје друштво „М1таз!“ (отаџбина).

Магодт! Џбнеј, год. ГУ. Излази у Писку (Чешка) два пут месечно на табаку %. Стаје 2:40 фор. Уређују и издају Ј. Шрамек и Ј. Вагнер.

Мезћик 5КкојзКку, год. П. Излази у Нимбурку (Чешка) месечно на табаку 4. Уређује Ц. Самохрд, издаје учит. друштво пођебрадско. Чланови овог друштва добијају лист бесплатно, за не чланове стаје 1 фор. годишње.

Као што читаоци из овога виде, чешки учитељи и учите љице имају тринаест својих лист.ва, од којих је један нарочити орган учитељица. Укупан број чешких учитеља и учитељица у Чешкој, Моравској, Шлеској и у Словачкој износи близу 16.000 Кад се томе броју дода и број учитељица женског ручног рада (којих има у поменутим земљама око 2.700) и учитељица у дечјим забавиштима, онда ће број просветних радника и радница којима су поменути листови намењени, износити око 19.000.

Ми у Србији на непуне две хиљаде учитеља и учитељица имамо данас три учитељска листа. То је сразмерно више листова него што их имају Чеси; али је повелика разлика између онога што и код Чеха читају и прате педгтошке и просветне ствари у опште. Према томе да ли неће бити да ми имамо учитељских листова више него што нам треба и нарочито више него шлао се одржатаи могу код оволиког броја учитеља који их примају и читају > Мислимо да би требало озбиљно промислити о том колико се учитељских листова код нас може одржати, какви они треба да су и чиме се може потпомоћи да буду као што треба. Ово узгредно напомињемо, ма да то није какво споредно и ништавно питање.

На крају овог кратког прегледа чешких педагошких листова мислимо, да се и без напомене по себи већ разуме, да Чеси, сем ових