Učitelj

516 РУЧНИ РАД У МУШКОЈ осн. школи

зучи2! Дакле захтеви самозваних практичара немогући су. Њима се може одговорити да ми образујемо само дечју руку, да буде умешна а не спремамо их ни за какав занат.

Поред овога, практитари наводе, да за ручни рад, може бити и мајстор наставник И ово је опробано, али су постигнути лоши резултати. Тако у Француској беху спремили за наставнике мајсторе, али они не могоше успети ништа, јер у брзо изгубише ону наставничку вештину, коју годинама други наставници — учитељи стичу, проучавајући педагогију као васпитну вештину. У,

Апсолутно је немогуће завести занат у основну школу.

Ми желимо да спремимо будућег грађанина, да за најмању домаћу потребу не иде мајстору. Соломон је рекао : „ Човек, који у младости није своју руку сваковреним покретима извеџбао, само ЈЕ пола човек, јер он зависи у сваком погледу од други: људи.“ Кад го- | воримо о образовању руке, ми не мислимо на потпуно и стручно образовање, јер је то немогуће у осн. школи, већ на релативно и опилив.

Ето толико о извежбаности руке. Сад морам да журим на кон Ференцију, јер је већ звонило. До сада смо имали седам конференција и готово завршили све што се могло рећи у корист ручнога рада. У идућим писмима ја ћу ти о томе наставити говор. И ти говори, расправљај и гледај да заинтересујеш наше другове за ручни, рад, изнесите ваше погледе па ми их саопштите. У твојој око. лини има већ десеторо учитеља, који раде ручни рад. Дакле с њима можеш по највише о томе разговарати. Кад се одовуд вратим исто ћу и ја чинити, јер и ја имам толико другова учитеља, који се интересују и раде ручни рад. Дописивањем стојаћемо у вези, и ме. њати наше мисли по овој ствари, кад није среће да смо сви на близу, те да еви заједнички радимо. Ти и П. можете већ припре мити земљиште за један заједнички екуп пријатеља ручног реда а сад је и време згодно — распуст је. Очекујем по овоме твоје мишљење

Поздравље свима (да их не ређам) од твог вазда искреног

друга. (НАСТАВИЋЕ СЕ)

КЕ нико