Učitelj

ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ТИКОЛЕ У ЧЕШКОЈ 551

збирке од гвожђа, у трећој збирку н. пр. из фабрике шећера, из фабрике артије, стакла и т. д. Осем таквих збирака, врло често би ми учитељ тако показао коју ствар и рекао: то нам је израдио и поклонио занатлија тај и тај, (обично они који су имала деце у тој школи).

У Чешкој су фабрике и радионице на све стране, учитељи су заузимљиви, сви други школи наклоњени и где год се што за школу може учинити, то се и чини. Отуда су школски кабинети готово свуда пуни, а негде и препуни. _

Докле у којој чешкој школи посматрам наставу, и ПТ. који се постиже, ја у себи рекнем негде: ово је боље него код нас, негде: ово и код нас не стоји лоше, а негде бих рекао: ово је код _ нас у нечем боље; али кад почнем разгледати кабинете и многа разноврсна наставна срества, онда наше школе ни сравњивати нисам могао. Ми смо у том и сувише сиротни.

Није ми била ретка школа, основна или грађанска, која у кабинетима има више него што имају многе наше средње школе.

Путујући са школ. надзорником до једне сеоске школе, он ми казиваше да му је то најсиротнија- школа. Већ и по томе, што је у њој један учитељ, што није подељена, држао сам и сам. да је сиротније и мање место, па и школа да је сиротнија. Кад сам пак у школу ушао, видео сам да је школа одиста сиротнија од других које сам дотле видео, али у њој беше све што је најпотребније : мапе, рачунаљке, слике и т. д. О зиду вишаше барометар, у орману беше још нешто других физичких апарата. Ђачка књижица имала је око 200 књига. Ако је то једна од најсиротнијих школа, онда је и најсиротнија чешка школа богатија од наших бољих и богатијих.

У једној градској школи нашао сам чак и микроскоп који стаје око 200 фор. У другој опет кабинет беше у повећој соби а у њој беше много ормана, пуних а свуд око њих пуно ствари, да се једва могло проћи. Разгледајући редом дођох до једног ормана. Управитељ, који ми показиваше, рече: ту су неке старе, шкартиране слике, Ја га замолих да и то видим. Хтедох да видим шта је то, што је шкартирано, што се пређе употребљавало. Кад он отвори орман, у њему беше пуно сли ка, лепих и добро очуваних. Истина сад има новијих и бољих издања, али и ове старе и шкартиране, кад би која наша школа имала, причало би се како та школа има много и: лепих слика. -