Učitelj
РАЧУНАЉКА ОСОБИТЕ ВРСТЕ 568 4882 286 РОА ИТ
ним расположењем те им је дух тако рећи сав отворен. ПШријатно расположење и јаки утисци два су главна услова и за добру паењу и за добро памћење.
Једина је мана овој рачунаљци што су деца само пасивни посматрачи, а не и активни радници, као кад рачунају помоћу дрваца, свако на свом месту.
На кратко, моје је мишљење о овој рачунаљци да се може врло корисно употребити као завршно очигледно средство при свакој новој групи рачунања од 1 до 20.
На завршетку још једну опомену.
Изналазач ове рачунаљке пише ми још и ово:
„Пошто је потребно за, овакву рачунаљку 20 тица, јер се у Т р. учи до 20, то сам у почетку мислио да насликам 20 различитих тица ( 1 врабца, 1 сеницу, 1 креју, 1 свраку итд.). Но доцније бам одустао од тога што се побојах да деца не скрену сву своју пажњу само на тице, на оно шаренило, и на погађање које је која тица, те због тога да занемаре кољичине и бројне односе. (О тога сам узео само једну врсту тица. Шта мислите о овоме 2“
Заиста, ова је опаска сасвим на своме месту. Пажња би дечја била у толико мања за количине и њине односе у колико би се више трошила на посматрање самих тица, њине каквоће. М у колико би биле у дечјој души јасније слике о хаквоћи тица у толико би морале бити нејасније слике о количини. У приложеном цртежу узета је једна врста тица, за коју се баш не можв казати ни која „је тица, и тице су изведене све у једној боји, сепијом, тј. у мркој; кестенастој боји. Само су положаји у лету различни. И ово је са овим добро. ПШЛаренило боје у тице и њена каквоћа неће одвлачити пажњу дечју на се; а да не би све било монотоно тице имају различан положај у лету, онако као што видимо и у природи, кад посматрамо, рецимо, јато чавака кад лети.
Моје је мишљење да би се после извесног времена могле, ради промене, место тица употребити слике н, пр, зечева у трку (али пп о ибамо ченева -асне и. пр, зечева:и пасу), па онда слике“ н. пр: паса, мачића, јаганаца у пролеће, итд. Али узсж треба да буду слике само једне животиње. То је потребно већ и с тога, што треба н. пр. сабирати увек само једнородне ствари, тако исто п одузимљати. итд.
Грађење ове рачунаљке није тешко. Оно углављивање точкова може да се изведе различито — само треба 'опробати. Воји-