Učitelj
062 РАЧУНАЉКА ОСОБИТЕ ВРСТЕ
Та је рачунаљка удешена овако:
Узет је велики картон и с једне је стране обојен црно. На картону је изрезано по том 20 рупа у два реда, свака рупа у просеку око 6—7 центиметара. Иза тих рупа намештени су котурови опет од картона, два пут већи но што су рупе. Ти су котурови пола обојени прно а на другој половини је нацртана тица и око ње светли плавкасти облаци. Котури имају у средини основицу која се остраг завршава у омање дугме. Котури се тако углаве на картон, да се могу са основицом обртати кад се остраг оно дугме обрне. На сваком котуру означено је остраг која је половина обојена црно а на којој је насликана тица.
Цео картон углављен је на просто постоље, те се може наме: стити на учитељев сто пред ђаке.
Рад овом рачунаљком њен изналазач описује овако:
„Пре но што отпочнем рад са овом рачунаљком, окренем еве котурове тако, да прорезане рупе у картону заклапају црне половине котурова, те се на тај начин на рачунаљци ништа не види.
„Рад почнем овако — нпр. из сабирања : Пазите, децо, колико ће тица да долети!.. За тим окренем рецимо 2 котура. Одмах се на црној површини појаве две тице у лету, на светлим пољанцима.
— Колико је тица долетелог — Две! — Пазите колико ће
_ их још долетети ! — и окренем рецимо још 3 котурка. Колико је још тица долетелог -— Још је долетело 8 тице. — Колико их је први пут долетело2 — Две. – А други путг.— Три. Колико је свега тица долетело 2 — Свега је долетело 5 тица. — Како сте то израчунали — Две тице и још три тице јесу пет тица! Колико је сад овде тица» — Пет! — Пазите колико ће још тица да долети! — и опет обрнем колико хоћу котурака и питам, а деца, посматрају, мисле, и одговарају. ~.
„Тако исто радимо и одузимање, па и множење и дељење.
„Као што рекох, ову рачунаљку изнесем пошто евршим рад "са дрвцима, куглицама и другим стварима, а кад деца већ малакшу пажњом. Чим отпочнем рад са овом рачунаљком деца се одмах приберу, јер их веома занима оно појављивање и нестајање „тица“ и чини им се као да за иста долећу и одлећу“
И заиста оваквом рачунаљком, кад се она само не употребљава често, свакодневно, може да се поврати малаксала пажња, да се обнови пропао интерес. И, што је веома вазжено, она може да помогне да се бројни односи запазе брже и лакше и да се запамте тачније и трајније. А то бива с тога, што су ови утисци јакш те се дубоко урезују у душу дечју, а праћени су пријатним душев-