Učitelj
НЕШТО '0 ЧИТАНАЧКОМ ПИТАЊУ 567
стигну, у толико и најбоља читанка ако је у невештим рукама неће ни приближно оне користи донети, какву би насигурно постигли правилним руковањем исте. „Идеална читанка, како се евиђа овоме или ономе учитељу никад још неће бити штампана вели Егеје Зећш 2еМипд — јер наши су идеали духовна деца која не носе телесни облик. У осталом — продужава тај лист –ваљан учитељ, који своје педагошко знање рационално примењује употребиће много пута што шта веома корисно, а поред чега би други прошао и не опазивши га. Сваки. цвет је, вели Гете, пун меда, али само чела извлачи сласт.
Први задатак читанке је да негује оно што је стечено елементарном наставом и да то прошири. а други, далеко обилнији и важнији, да упозна ученике са разноликошћу веза и промена у језику, даље да њихов дух образује и срце облагороди т. ј. да њихове погледе прошири, моралне навике појача, и осеђање лепоте разбуди и оживи. На тај начин, чиганка створиће код ученика повољно проматрање и расуђивање, које му је донела богата и разноврсна ризница језика, и пустиће га да узбира са ње цвеће в плодове.
При разматрању сваке читанке Ргеје Зећш 2ХеНипд петиче ова гледишта која би требало да се узиу у обзир :
1. Положај читанке према реалним предметима;
2, Читанка као литерарна књига; и
3. Читанка као поука за вежбање ученика у стилу и као неисдрпно срество за изучавање матерњег језика.
Прва т чка значи ово: Језик читанке не сме ни у ком елу чају бити језик у сравом његовом поимању. У читанци не излажу се предмети обични, иначе би то био прост уџбеник, н готу беседе пвеници и зналци нашег народа, који не излажу ствари онако како јесу, него онако како се њима појављују и како су они исте ехватили, У излагањима њиховим ми се упознајемо са њиховим гледиштима на свет и схватањима света, који, у колико се у њима налази духа народнога јесу и гледишта самога народа. Чиганка не учи ствари познавати — то је ствар очигледне наставе, него обухвата, више исте у њиховом узвишенијем облику, у ономе облику који је чисто човечији који је у светлости само духа његовог. Онде гда се читанка узима као посрество за разумевање ствари прави положај њен биће промашен. — Читанка би постала уџбеник. у материјалном смислу. Из тога излази да се она не сме лата вати и у њеном реалном делу повтскога наличја... Чисти описи животиња и ствари, сува статистичка дата, објашњења физичких