Učitelj

568 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

и хемиских појава не треба да долазе у читанку, већ место њих. треба да буду заступљене културне и карактерне слике, путописи, биографије, лаки описи од вредности из биљног, животињекор п минералног света у великом царству природином са њиховим идеалним односима према, народу, породици, а поглавито према раз личним културним појавима. Језик објективног престављања је увек чиста проза; престављање разумевања једнога предмета по очигледном начину је више или мање поезија; али начин престављања, који је пун полета и слика то је начин који најбоље одговара и који је најбоља храна за младалачке године. који су обилне Фантазиом Казато је напред да је читанка и књига за литературу. Овим се хоће да каже, да је то књига, у којој се даје прилика учени- | има, да не само чују њихове учитеље, него и оне учитеље нашег народа, по чијим мислима и речима може и сам дозрети да поучи другога, само кад је то све брижљиво пробрано, скупљено и пружено. Тиме ће он непосредно чути и читати своје песнике и мудраце и њиховим се списима запајати. Праћен учитељем ученик ће. се поступно попети на духовну грађевину нашега народа са које ће се упознати дух наше књижевности. Многе читанке одговарају већ захтевима, који се траже од њих као од литерарних књига али оно што је пробрано за читање још је ипак недовољно и незнатно, „Још стоји не дарнута многа сличица повтска, која одговора дечјем духу, многи мирисави цветак са виликог и плодоносног поља наше књижевности стоји не узабрат и чека време да се придружи разнобојној кити, у пркос многих бедних закрпа, које се протурају често противу стилистичких им естетичких закона, убијај ући вредност чи: танака савршено. _Читанка треба и стилистичкој настави да послужи. С тога у свима чланцима треба да постоје облици науње о стилу, који ће елушањем и читањем код ученика развијати њихово мишљење. Слушање и читање може се упоредити са удисањем а говор и писање са издисањем у организму. Само се собом разуме, да се мишљење ученика мора школским пословањем створити. Истина је, да је за децу испод ]4 година потреба слободне духовне продукције доста далеко, о чему нас учи и искуством потврђују и њихови састави, _који су се показали доста бесплодни, али ипак ге негом стила постиже, да се код њих може показати слободне репродукције у извесној мери — а томе служи за основ читанка. Репродуковање онога што је из чланака читалачких прочитано и прерађивање из једног облика у други, са што самосталнијим разумевањем, понајближи је