Učitelj

846 . · ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

чавамо тако, као да је то јединица одвојена неким природним границама, и као да је то нека засебна државица. И исцепкамо Србију на 15 делова, те ђак често нема пред собом довољно у целини отаџбину своју.

Но друга једна већа разлика је у изучавању земљописа домовине код нас и Чеха. Код нас се гледа да се само научи што више имена река, брда, места. а чешки учитељи у предавањима својим узимају мање таквих имена, а много више истичу опис предела и народа. истичу лепоте своје земље и буде љубав према домовини и народу свом. А то није мала разлика у предавању. Чешка деца уче у школи о домовини само главније ствари, а буди им се јака љубав према отаџбини и народу; наша деца уче толико имена, колико запамтити не могу и одмах по испиту забораве преко половине; а натеривањем да се научи тако много имена и ситница без истицања лепота наше домовине, без буђења љубави према отаџбини и народу свом, пре се може изазвати, ако не мржња, оно за цело нека равнодушност према земљи својој.

У предавању народне историје ми имамо одрешене руке, а чешки учитељи ту муку муче. Зашто; — Зато што су данас у аустриској царевини, па о многим догађајима и о многим личностима из чешке историје не може се причати све како је било, јер су се догађаји ти и личности те често косили са интереси. ма Аустрије и њених владара. И, предајући своју историју, чешки учитељи често морају много што шта да прећуте. Кад сам слушао како се са заносом у чешким школама причају догађаји и њихове старе историје (о доселењу Чеха, о Либуши, Св. Вац лаву, Карлу ГМ); како се у доцнијим историјским догађајима не сме причати онако како би сваки Чех желео (н. пр. о Хуситским вОјнама); кад сам слушао како се из новије историје мора учитељ често и за сламку да хвата само да би што год рекао како је за Чешку добро урадио овај или онај владалац; како се мора да похвале и дела оних владалаца који су тек по нешто мало добра уредили за Чешку, а много више су нагињали да је у гуше, да је понемче; кад сам, велим, тако што слушао, ја сам то лико пута у себи поновио: благословена ли је наша земљица, " наша слободица! Ми често не умемо ценити ово што имамо

Наставна срества — за земљопис прва су и главна — мапе. А мапа чешке школе имају разне врсте. Осем великих и пре гледних мапа Чешке и Аустрије, што свака школа има, ја саму свакој школи налазио обично још по неколико других мапа.