Učitelj
НОВОСТИ И БЕЛЕШКЕ 867
1. Кад је у Просв. Савету претресан пројекат садањег закона о осн. шк. непрестано су говорници помињали учитеље као надзорнике осн. шк,; а нико. ни речи није рекао о том да учитељи не могу или не треба да буду надзорници. Шта више, о учитељима као надзорницима говорило се више и чешће него о професорима. (Види „Просв. Гласник“ за г. 1883. стр. 16 и даље).
2. Кад је садањи закон примљен, сам законодавац његов уводио га је у живот, Он је, без сумње, разумео тај закон боље него ико други; а он је од“ мах у ревизију послао и неколико учитеља. Пре овог закона учитељи нису слати у ревизију, по њему је тек учитељима то право дато. Тако је закон протумачио и применио сам творац његов. у
3. После г. Новаковића био је министар просвете г. Ст. Д. Поповић, који велико учешће имао у изради овог закона, те га је свакако и он разумео боље него други. А и он је у ревизију слао учитеље. ;
4. Просветни Савет који је учествовао у изради овога закона свакако је разумео суштину овог закона боље од данашњег Савета. И онај Савет, чим је закон ступио у живот, одмах је кандидовао за надзорнике и проф. и учитеље. Није нико ни помишљао да прво начелно решава хоће ли се кандидовати и учитељи, као што су то чинила сада. Шта више у листи надзорника нису засебно одвојени учитељи, као што се доцније чинило, него су имена учитеља измешана с именима професора. (Види „Пр. Гласник“ г. 1883. стр. 858).
После овога мислимо да је јасно како треба разумети садањи закон о осн. ак. што се тиче надзорника и ко га је боље разумео: законодавац и пређашњи. Савет или Савет данашњи који је пронашао да је закон до сад гажен, па га он сад хоће „невредима“ да чува и да је до сад криво тумачен, па би Савет желео сад да га боље протумачи од законодавца његова — да буде већи католик од папе.
Ми бисмо молили, да се више у овој ствари не позивају на закон они који закон очито погазише:; него нека отворено кажу који су од других разлога њима главни. А у те друге разлоге свакако долазе на видно место ови: потцењивање учитељске школе и педагошке спреме, нека завидљивост и мржња према учитељима у опште, а себичност и љубав према сталежу свом или према дневници "од 16 динара. - Д.
ж
Удобрења ва поклањање о испиту. Гл. Одбор Учитељ. Удружења штампао је књигу Шумски Заточници, од Мајн Рида коју је превео Јаков Големовић, Ову је књигу Гл. Одбор поднео г. Министру Просвете с молбом за дозволу да се књига може поклањати ученицима о годишњем испиту. Г. Министар је спровео Глав. Просв. Савету и Савет је донео одлуку да је добра за поклањање ученицима. Књига је написана лаким стилом и украшена са шест лепих слика. — Надамо се да ће се учитељи заузети да се што више растури у толико пре, што је приход од исте намењен за подизање Учитељског Дома. — Цена је књизи 0,50 дин. Продавци имају за труд 100).
ж
Куре за ручни рад. Вредно „Удружење за завођење ручног рада у м. оенов. школи“ у Зајечару отвара ове године курс за ручни рад. Курс ће трајати месец дана — од 2 — УПдог — УШ — Како је ручни рад у м. школи, тако рећи, питање на дневном реду, и како ће се он свакојако кроз кратко време увести у школе, то препоручујемо свакоме ко може да не пропусти ову прилику, Удружењу желимо сваки успех. (Позив за курс види на корицама.)