Učitelj

ШКОЛСКИ ЛЕКАР 504.

Из овога је лако увидети, да ако хоћемо да станемо на

пут ширењу заразних болести, ваља најпре уништити њихов извор

а то су заразне клице и тако их спречити пре него што су се намножиле и разнеле Ово се постиже на овај начин:

1.) Ваља сваки случај заразних болести јавити власти чим се појави; -

2.) ваља болесника одвојити од здравих људи и 5

3.) унишлшилиц (дезићфиковати) заразне клици, које се налазе или у изметинама болесниковим или на његовом рубљу и другим стварима. ,

Само на тај начин моћи ће се зараза у школи спречити

ако се ово троје буде на време урадило. Пошто је учитељ први,

коме мора пасти у очи, да ли се неко дете у школи разболело јасно је, да је он дужан да за ово јави коме треба (лекару или полиц. власти.) Ово јављање има и ту цељ, да се за времена дозна и за оне случајеве, који су дотле били без помоћи лекарске и надзора и као такови опаснији за разношење заразе. Само ако се тачно буде сваки случај болести јављао, моћи ће се с „успехом стати на пут зарази. Ово је лако разумети, јер се зараза даје лакше спречити, док је болест још ограничена на неколико случајева и није уватила корена. Ваља увек имати на уму, да су се велике заразе или епидемија готово без изузетка само с тога развиле и уватиле маха, што су први случајеви притајени и нису били јављени власти, те се није могло за времена предузети што треба. Сетите се последње заразе колере у Хамбургу и богиња у Крњеву (Јасеници).

Па које су то болести, које ваља јављати» У свима културним земљама учитељи морају да јаве власти ове болести: богиње, варичеле, мрасе, скрлет, рубеолу, дифтерију, заушњаке, велики кашаљ, кужно запаљење очију, инфлуенцу, врућуцу (тифус), запаљење мождане марамици, колеру.

_ Ви ћете ми можда рећи: то је све лепо, али од учитеља се не може тражити, да он све ове болести познаје. Ми и не тражимо: од учитеља да тачно одређује дијагнозу сваке болести у шко-

ли (то је посао лекарски); али од њега можемо да тражимо, да.

познаје бар оне знаке заразних болести, који се најлакше примећују, и да сваки случај болести у школи јави и и то за времена.

Ово је нарочито његова дужност на селу где је најинтелигентнији

и где су санитетске власти далеко,

а