Učitelj

920 ПРЕД РЕВИЗИЈУ ОСНОВНИХ ШКОЛА

зрока онда ревизор се мршти, скраћује оцену, и т. д. међу тим у гимназији кад у једном разреду из једног предмета падну 15—20 од 40 или 50 и то талената — то није ништа, успех је ту, гимназија остварује свој задатак, дотични наставник редовно нашредује. |

Ето то, господо, боли учитеља — и он даје овим израза својој уцвиљеној души!..

У гимназијама, где раде надзорници основних шкала, испити се свршавају за месец дана. За сваки предмет имају ученици а ти професор за спрему своју по 3—4 дана. У основној школи испити се свршавају у једно-разредним или дворазредним школама за 3—4 сажата и у четвороразредним за 1 дан. У гимназијама на годишњим испитима прозивљу се сви Ђаци из свију предмета а у основним школама само поједини из појединих предмета па чак бива случајева да се поједини предмети никако и не испн тају — и то баш они који чине самосталношћу дечјих одговора најлешши ефекала као нпр. историја хришћанска наука и земљопис. ; . :

Сад да замислимо једну слику. Држи се испит у каквој четвороразредној сеоској школи. Ученика је 60 у школи. Учионица нема ни 10) куб. метара ваздуха. Поред учитеља, ревизора и два облигатна члана школског одбора дошло је још 4—5 учитеља као гостију, 4—5 родитеља дечјих и т.д. Температура ва: здуха попела се је у јуну месецу на 30, Сељачад унезверена, забезекнута, од толике гомиле господе и присутних које преко године није имала прилике никако да види. У сваком разреду да. узмемо с једно на друго по 15 ученика. У сва четири разреда има 22 предмета које треба, пропиталацм, без вештина, као цртање, гимнастика, певање, лепо писање и т. д. Све предмете треба. ис: црпно прошарати питањима и пазити да се двојици ученика не да једно исто питање... И сад покрај свих тих околности треба да се покаже успех бриљантан, треба да пређу бар 55 ученика из свих разреда, треба да је учитељ непрестано присебан и -достојанствен, треба да је наспрам ревизора умиљат и благ (јер знате има ревизора којима неки учитељи изгледају, као „разбојници“) треба да је цео наставни програм прешао и да је све за-

Да наведемо још неке околности које праве разлику од стварање оваког или онаког утиска на испиту у основ. школи и гимназији. Надзорници данашњих основ. школа то су махом стручњици својих предмета у средњим школама и као такви они